HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ

Běžky, aneb ani zde se nespí

Běžky, aneb ani zde se nespí

Vývoj nelze zastavit, což se týká i běžeckého vybavení. Změny posledních let popisuje spolupracovník Světa outdooru Marek Pazderský. Novinky se dají charakterizovat slovy – extrémní odlehčování a materiálové zdokonalování. Stručně o kompletním vybavení na běžky z pohledu závodní, sportovní a turistické kategorie...



Vesměs lze změny posledních let charakterizovat pár slovy – extrémní odlehčování a materiálové zdokonalování. Ne všechny změny však jsou výhodou, spousta firem udělala chybu, kterou se nyní snaží odstranit, jiní zase ztratili krok s dobou. Pojďme si nyní stručně probrat kompletní výbavu na běžky. Všechno budeme dělit do tří kategorií, a) závodní, b) sportovní a  c) turistické.

1. Lyže (běžky)
a) závodní běžky na klasiku by měly mít délku 25-30 cm nad postavu lyžaře optimální tvrdosti – tu nezískáme z žádných tabulek od výrobce, ale pouze přeměřením dotyčného páru na flextesteru (měřáku tvrdosti) nebo pomocí papírkového testu. Zde se v poslední době hlavně odlehčilo na váze lyží, kdy se používá stále více karbonu na špičky a patky, ale některé modely bývají méně trvanlivé. Prim hraje v současné době trojlístek Madshus, Fischer a Rossignoll, v těsném závěsu se drží Ski Trab, Atomic a Salomon. Krom normálních lyží se standardně začaly vyrábět i lyže na mikrokontakt, které mají již z továrny připravenou skluznici na podmínky kolem nuly a nemusí se mazat.

U lyží na bruslení se doporučuje délka 10-15 cm nad postavu lyžaře také optimální tvrdosti. Hlavní změnou je opět odlehčování na materiálu a zkracování špiček lyže. Fischer dokonce přišel s otvorem (dírou) ve špičce, Madshus oponoval plochým a téměř rovným zakončením lyže.


Turistické lyže - protismyk

b) sportovní běžky jsou na tom podobně jako běžky závodní, jen se doporučuje délka o 5 cm kratší, tedy na klasiku o 20-25 cm, na bruslení o 5-10 cm, na populární, ale ne příliš funkční kombi pak délka kolem 15 cm nad postavu lyžaře. Tyto lyže doznaly hlavně designových změn, jinak oproti lyžím závodním mají lehce horší skluznici a jsou poněkud těžší. Při výběru se určitě vyplatí dát přednost optimálně tvrdé běžce než nějaké zaručeně známé značce. Do této kategorie spadají i běžky z fitness řady, která je žhavou novinkou. Tyto lyže mají lehce širší špičky a jsou lépe uzpůsobeny i na jízdu mimo kvalitně upravené tratě.


Zero - base

c) turistické běžky by měly být o 10-15 cm delší než postava lyžaře. Zde se toho moc nezměnilo, stále se jedná o dřevěné výlisky bez možnosti určení tvrdosti, pouze lépe vypadají. Většina takových lyží má dnes již šupiny nebo specielně upravenou skluznici smirkem od výrobce tak, že se lyže nemusí mazat. Nejposlednějším hitem na trhu jsou jakoby tulení pásy na běžky, kdy půlku takového pásu tvoří „skluznice přes skluznici“ a zbytek je tvořen tkaninou. Oproti dřívějšku lyže bez nutnosti mazání dosahují rychlejšího skluzu, přesto však jsou zatím určeny jen pro turistiku a pro sportovního jezdce budou jen a jen přítěží.


Tulení pásy

2. Boty
a) závodní boty se obuly také do karbonového hávu, notně odlehčily a přibyly jim přezky pro zpevnění boty podobně jako u přezkáčů. Boty na klasiku mají měkkou podrážku a  jsou nízké pod kotník, přes něj pak vede jen ochranná tkanina kvůli padání sněhu. Zatímco boty na bruslení jsou celé pevné a hýbají se pouze  v kloubu v oblasti kotníku. Poměrně velkou novinkou jsou tzv. skiatlony, které závodníci používají na obě techniky během jednoho závodu (skiatlon). Jedná se o klasickou botu s přidaným kloubem z bruslařských bot.

b) sportovní boty zaznamenaly rovněž pokrok, dlouhodobě nejvíce žádané jsou kombi boty. Ty mají měkkou podešev, aby v nich šla ohnout noha, ale zároveň už jsou vyšší a mají kloub, který usnadňuje bruslení.

c) turistické boty nových změn příliš nedoznaly, většinou jsou lehce zateplenější a dnes už začíná být standardem, že mají ochranou tkaninu proti padání sněhu podobně jako boty sportovní a závodní.


Turistické boty s dvěma hrazdičkami systém Pilot

3. Vázání

a) závodní vázání doznalo v poslední době největších změn, Salomon zavedl na botě dvě hrazdičky (Pilot systém) a to na klasiku i bruslení. Toto vázání však bylo u klasické techniky notně poruchové a proto se Salomon letos vrátil zpět k jednohrazdičkovému vázání, ale změnil náklon boty před první hrazdičkou o 17 mm dozadu, což umožňuje lepší odraz. Systém NNN naopak přišel s revoluční změnou montáže vázání na lyži, kdy se vázání na lyži nepřivrtává, ale nasouvá se na NIS desku, která se na lyži lepí už v továrně. Výhodou je nepoškozování lyže montáží a možnost vázáním posouvat dle sněhových podmínek a velikosti boty.


Vázaní se nasouvá na NIS desku

b) sportovní vázání je na tom podobně, systém NNN používá také NIS desku, Salomon dvě hrazdičky.

c) turistické vázání se liší jen tím, že je automatické, takže se k němu člověk nemusí ohnout při zapínání a odepínání. Nevýhodou těchto typů vázání je jejich časté zamrzání už při teplotách -5°C a méně. Jinak i zde je aplikována deska NIS u systému NNN a systém SNS také začal i pro turistické lyže zavádět systém Pilot.

Vázání NNN

Vázání SNS systém Pilot s dvěma hrazdičkami

4. Hole
a) závodní hole jsou dnes vyrobeny celé z karbonu, vyznačují se velkou tuhostí a lehkostí, ale zároveň jsou poměrně křehké a k jejich zlomení stačí jen málo. Madla se používají korková, mají větší tepelnou izolaci a příjemně se drží. Poutka se pak dělají na suchý zip pro lepší ovládání hole. Délka holí na klasiku by měla být od země po střed ramenního kloubu (místo, kde poutko opouští hůl), na bruslení pak mezi bradu a nos. Platí zde známá poučka, že čím slabší a technicky horší jedinec, tím kratší hole, opačně už to tak nefunguje.

b) sportovní hole se vyrábějí částečně z karbonu a sklolaminátu, platí základní rovnice, že čím více karbonu, tím je hůl lepší (tužší a lehčí). Délka holí je doporučena stejná jako u holí závodních.

c) turistické hole jsou převážně hliníkové, mají větší hmotnost a jsou poměrně měkké, jedinou výhodou je jejich životnost, neboť se při pádu většinou pouze ohnou, zatímco hole karbonové se zlomí. Délku takových holí volíme zhruba po rameno či dokonce kratší, aby se méně zdatným jedincům příliš nepletly.

© Svět outdooru, leden 2012, text Marek Pazderský a kolektiv, foto archiv

 

Placené odkazy k tomuto článku:
www.BOATPARK.cz - vybavení pro začátečníky i profíky.
U nás najdete vše na skate, klasiku, backcountry i freeride.

www.VODAK-sport.cz - speciálka na běžky
V Brně, Bratislavě a nově i v Praze - velký výběr, odborná obsluha, školení mazání běžek

Zde může být váš odkaz! Napište nám.

16.01.2012, Marek Pazderský


Diskuse


Vladimír
Vladimír
Skluznice upravená už z výroby pro skluz i stoupání mně taky přijde jako docela zásadní inovace,http://www.vodak-sport.cz/…cile-a-race/?…- praktické zkušenosti by mohly někoho zajímat.
19. 01. 2012, 16:25:00

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 

RSS této diskuze