Běžkařský okruh Orlickými horami

Díky tomu, že jsou v Orlických horách každoročně vyhrnovány desítky kilometrů běžkařských tras, je možné vyrazit na perfektní okruh přímo z Deštného v Orlických horách.

Tam a zase zpátky

Opět to bude tip z pomyslné kategorie „celodenní – tam a zase zpátky“, kterou má dokonce rád i populární Bilbo Pytlík, jak jsme se o tom poslední týdny mohli přesvědčit v kinech sami, což už je rozhodně důvod k pozornosti!

V zimních měsících to žije v horském středisku Deštné v Orlických horách nejvíce z celého roku, a tak se není třeba obávat, že bychom po trase mohli zabloudit, nebo trpěli jakýmikoliv nedostatky – vždy potkáte mnoho běžkařů, ať už profíků či „hobíků“, se stejným nadšením pro tento krásný sport jako vy. Ačkoliv je možné se dostat do tohoto střediska autobusem (nikdy neuskutečněný vlakový návrh pochází z období druhé světové války…), silně to nedoporučuji – a to nechci brojit proti veřejné dopravě! Hrdě využijte automobilu a uchráníte si zdraví, poněvadž na zpáteční cestě nebudete muset čekat propocení v promrzlé autobusové budce s přáním neopožděného příjezdu rozhrkané a nevyhřáté karosy. Ano, i tak to, bohužel, v letech nedávno minulých vypadalo a situace se nijak výrazně nezlepšila (kromě druhu autobusu).

Zaparkujte auto v Deštném v Orlických horách nejlépe nedaleko tzv. Nároďáku hned naproti kostelu sv. Máří Magdalény, nebo zde případně vystupte z autobusu. Projděte za Nároďák a během pár desítek metrů se po levé straně napojte do strojově upravované stopy, po níž pojedete dnes takřka celý den.

Přes pláň vystoupejte nahoru a vstupte po stopě do lesa, serpentinami neustále stoupejte vzhůru a na první křižovatce, kdy stopa vede vpravo nahoru, nebo pokračuje ve vašem směru dále rovně, vyberte variantu vpravo a výš a výš stoupejte – ačkoli to zní hrozně, kopec zase nemá nijak extrémní sklon! Závěrečným traverzem Sedloňovského vrchu (1051 m) se dostanete konečně na hřeben do Polomského sedla pod Polomským vrchem (1051 m) – rozhodně neopomeňte vyrazit na Vrchmezí (1084 m) vlevo, je to pouze kilometrová odbočka.

Nyní začíná nejlepší a nejpříjemnější pasáž – hřebenová túra korespondující jinak s červenou turistickou značkou vedoucí po česko – polských hranicích. Z Polomského sedla se přes národní přírodní rezervaci pralesního charakteru – Bukačku – dostanete k Šerlichu (1027 m) a neodmyslitelnému klenotu orlickohorského hřebenu – Masarykově chatě (1019 m), kde si můžete dát dobrý čaj v útulném a nádherném dřevěném interiéru. Sjeďte dolů k asfaltové silnici a překročte ji (pozor na skluznici!).

Vydatný stoupák okolo Malé Deštné (1090 m) a známé přírodní rezervace Jelení lázeň končí až na otevřeném hřebeni u bufetu horské služby (je možné se rovněž občerstvit) přímo pod Velkou Deštnou (1115 m). Bohužel nutno dodat, že na vrchol vás kromě dobrého pocitu nic lákat nemusí – rozhlednu, z níž byly dokonalé výlety, před lety někdo (víme kdo?) z důvodu bezpečnosti pokácel a dnes koukáte místo do kraje přímo do keřů. Škoda! Nenechte se tím ale odradit a směle vyražte dolů z krásného prudkého a poměrně táhlého kopce, velký pozor nicméně dávejte na jeho konci, neboť končí ostrou pravoúhlou zatáčkou vpravo! Dojedete do sedla Pod Jelenkou.

Uhněte ze hřebenu dolů, z vašeho pohledu vpravo, po modré turistické značce. Následuje další ostrý sjezd a vybojovaná dřina všemi dnešními výstupy se zúročuje, studený zimní vzduch pálí do tváří vysokou sjezdovou rychlostí. Dojedeme traverzem lesem až hluboko dolů do Luisina údolí, držte se vpravo a navažte na stopu vedoucí znova po červené turistické značce. Ta nás dovede skoro po rovině lesem na otevřený terén nad sjezdovkami v Deštném v Orlických horách a pokud máte dost odvahy a umu, můžete si nějakou na běžkách sjet – je to pěkný adrenalinový zážitek! Pokud ne, pohodlně traverzujte všechny lanovky doleva (pozor na prázdné kotvy!) a užijte si poslední skvělý a skoro nekonečný kopec dolů s výhledy do kraje i malebný kostel sv. Matouše pod vámi až přímo k asfaltové silnici v Deštném v Orlických horách.

Zde sundejte běžky a s úsměvem po poctivě vyšlápnutých pětadvaceti kilometrech se vraťte pár set metrů nahoru na sever (uvidíte kostel) k Nároďáku, kde vám buď stojí zaparkované auto, nebo se necháte odvést kamkoli do podhůří vybraným autobusem.

Skol!

Deštné – Polomské sedlo – Vrchmezí – Bukačka – Masarykova chata – Velká Deštná – Pod Jelenkou – Luisino údolí – nad sjezdovkami u kostela sv. Matouše – Deštné (cca 25km)

Profil trasy je možné nahlédnout kliknutím zde.

Zajímavé náměty na další zimní sporty naleznete na webu TuleníPásy.cz.