aktualizace

Aktualizováno 14. 5. Testy Světa outdooru se nezabývají hodnocením cen výrobků, ceny zkrátka nehodnotíme. V diskuzích se však prvek ceny a její přiměřenosti často objevuje a naše reakce bývá opakovaně stejná v tom, že vysvětlujeme náš neutrální postoj k cenám. Tentokrát jsme se naopak rozhodli dát všem čtenářům příležitost se k cenám testovaného vybavení vyjádřit.

Proč se k cenám výrobků neradi vyjadřujeme? Ono totiž je velmi relativní, co je drahé a co levné. Co může být pro jednoho nesmyslně drahé, to se druhému drahé nezdá. A ještě jiný pohled je ten, že v případě kvalitního výrobku může někdy jít cena stranou, protože na něm závisí úspěch dlouho připravované expedice nebo ušetření či dokonce záchrana vybavení a v krajním případě i života.

Na stránce „Jak testujeme“ píšeme, že při testování se zaměřujeme především na kvalitnější výrobky, na zajímavosti a na novinky na našem trhu. Často opravdu jde o dražší výrobky, protože jsou něčím ojedinělé, průkopnické a inovativní. Domníváme se, že takové testy přinášejí zajímavé poznatky i jen při vlastním přečtení, nastavují laťku a umožňují hledat v obchodech kvalitnější vybavení. Protože naši čtenáři vědí, že takový výrobek existuje, i když nakonec třeba zvolí jiný, než se objevil v našem testu.

Naproti tomu stojí názor, že testovat věci z vyšší cenové hladiny je spíš na zlost a takový test jen nahrává výrobcům, kteří výrobky předražují a požadují nepřiměřené peníze. Že bychom měli testovat ne snad šunt, ale výrobky ještě jakž takž kvalitní, ale cenově dostupné. My samozřejmě i takové testy děláme, tam se ale většinou podobná diskuze o ceně výrobku nevede.

Nyní tedy máte příležitost se k tomuto problému v komentářích vyjádřit na místě, kde je to ku prospěchu věci a kde každý názor může i do budoucna přispět k posílení jedné či druhé strategie testování. Ne, že bychom jeden nebo druhý způsob zcela opustili – máme za to, že by to náš web ochudilo, ale můžeme samozřejmě zvažovat a případně přehodnotit vzájemný poměr obou možností. Napište, co preferujete.

Druhá část doporučení se týká srovnání konkrétních cen, zhodnocení zda výrobek patří k dražším či lacinějším na trhu, vypsání lacinějších alternativ k výrobku.

Větší problém bude s druhou skupinou připomínek, která se týká okomentování konkrétní ceny výrobku a srovnání s jinými výrobky. Tady to nevidíme tak jednoduše. V testech je vždy uvedena infocena (doporučená konečná cena pro zákazníka), která se pochopitelně mění podle místa, času i různých slev, to už sledovat samozřejmě nelze. Tato cena může být pro někoho téměř nepodstatná a pro jiného nad všechny reálné možnosti.

Navrhovanou cestou je porovnání cen alternativních výrobků, jenže jak srovnat užitnou hodnotu výrobku s jinými, které tester měl v ruce před rokem nebo taky třeba nikdy? Umíme popsat, jak se to které vybavení osvědčilo, říci co se nám na něm líbí a co ne a v duchu předchozího odstavce říci k čemu se hodí. Ale ho srovnat s jiným je možné jen v případě, že dotyčný konkrétní výrobek má právě k dispozici. Jinak jde o domněnky. Musíme brát ohled na to, co jsme schopni nejen slíbit, ale i splnit. Pro Svět outdooru testuje kolem 20ti spolupracovníků, přičemž práce na testu mnohonásobně převyšuje náročnost jiných článků a také několikanásobně převyšuje odměnu, kterou za test můžeme nabídnout. Objektivní zhodnocení vlastností více srovnatelných výrobků (navíc s konkrétním „standardním“ výrobkem) je nadstavba sice lákavá, ale nereálná.

Přehledové tabulky – filtr stan pro 2 osoby do 2 kg

Dále je tu možnost porovnat hlediska více lidí a to větším zapojením čtenářů, kteří si mohou navzájem sdělit zkušenosti. Na našich stránkách může každý čtenář hodnotit kterýkoliv testovaný výrobek. Pod každým testem je odkaz na hodnocení, kde může kdokoliv výrobek stručně ohodnotit. Čím více různých názorů od uživatelů výrobku se v hodnocení objeví, tím lepší přehled další čtenář získá včetně třeba subjektivního pohledu na cenu. Uvažujeme proto o zviditelnění tohoto hodnocení přímo v článku.

Karta výrobku, ke které je možno přidat hodnocení

Dvě hodnocení stanu Hubba Hubba

Budeme rádi, pokud diskuse pod tímto článkem bude pokračovat dále v konstruktivním duchu. My se na oplátku budeme snažit co nejdříve zrealizovat všechny změny a úpravy které jsou pro nás akceptovatelné a povedou k lepší užitné hodnotě stránek Světa outdooru.

© Svět outdooru, květen 2010, aktualizováno 14.5.2010, text redakce

Placené odkazy k tomuto článku:
Zde může být váš odkaz!Napište nám.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: