Parametry
Zaujalo mě
- Varibialita nastavení při změně geometrie
- Zážitková univerzálnost
- Sladění komponentů
Shrnutí recenze
Model Tallboy od Santa Cruz se zasloužil o zavedení 29″ kol mezi celoopružené kola. Jeho přestavěný model otestoval a sdělil tester Tomáš Nohejl, který o něm říká: „Přestavěný Tallboy, to je (skoro) bomba!“
PODROBNÝ POPIS
![Santa Cruz Tallboy C S ve své plné kráse.](https://www.svetoutdooru.cz/wp-content/uploads/sites/3/2020/04/007/santa-cruz-tallboy-c-s-ve-sve-plne-krase-foto-michal-beranek-880x586.jpg)
První pocity
Ve stále se zvyšující odlišnosti typů horských kol už jen velmi těžko vybírat to první, nejuniverzálnější. Možná nejzážitkovější, na němž si nejvíc užijete. A na trénink vytrvalosti, maraton, nebo pořádné sjezdy, či cestování si pak pořídit/příležitostně vypůjčit další stroj.
Kdyby si někdy graviťák chtěl pojezdit ikcéčko (rozuměj: sjezdař se vydat na kratší závodní okruh), musel by sáhnout po Tallboyovi. To tvrdí hoši z ikonické americké značky Santa Cruz (její tváří je už roky legendární Greg Minnaar) o svém novém kousku. Linie modelu se táhne už jedenáct let.
Dovolím si to i obrátit: Až si chrťák bude chtít užít víc z kopce, udělá skvělou volbu sáhnutím po Tallboyovi. Ten pomáhal prosadit 29palcová kola ve fullech. Mimochodem jeho název pochází od těžké seismické bomby používané RAF za druhé světové války…
![Úhel hlavového složení činí 65,5°.](https://www.svetoutdooru.cz/wp-content/uploads/sites/3/2020/04/008/uhel-hlavoveho-slozeni-cini-655-foto-michal-beranek-880x553.jpg)
Co všechno umí?
Už při první usednutí se může cítit – třeba jako na harleyi. Majestátně stabilní až robustní, k tomu pohodlný, ale přitom dynamický a silný. Základní konstrukci tvoří níže a designově neobvykle položený tlumič VPP (Virtual Pivot Point) i se zajímavým miniblatníčkem. Kolo s lehčím podvozkem je tím kratší až strmější (s kraťoučkým představcem) oproti srovnatelným trailovým kočárům. Ale hlavový úhel má 65,5 stupňů. A 430mm krátké řetězové vzpěry můžete ještě poladit s délkou řetězu o plus mínus deset milimetrů podle postavy i stylu jízdy. Hravější nebo stabilnější?
Nadupaný je i do kopce, jistě záleží na nohách a plicích, oceňme váhu, ale pořád to není vylehčený hardtail. Dolů jako by popíral teorii o pomalejších kratších kolech. Progresívní tlumič ve spojení se 130 mm zdvihem vidlicí srovná v náročnějších pasážích i méně zručného ridera. Každopádně drží v jakémkoliv terénu, na trailech, v kamenech, nebo při průchodech zarostlým lesem.
![Tallboy je osazen řazením Sram GX Eagle s kazetou Sram XG 1275 Eagle s rozsahem 10 - 50 zubů.](https://www.svetoutdooru.cz/wp-content/uploads/sites/3/2020/04/007/tallboy-je-osazen-razenim-sram-gx-eagle-s-kazetou-sram-xg-1275-eagle-s-rozsahem-10-50-zubu-foto-michal-beranek-880x586.jpg)
O teleskopické sedlovce se na tomto kole už dávno neváhá. Pro zajímavost jsme prubli dva druhy kol – karbonová Reserve 27 rozšiřují oproti základní hliníkové výbavě AR zážitkovou škálu o další level díky lehkosti a pružnosti. Použít lze až 2,6 place široké pláště. Proti Sram výbavě včetně jako břitva se ostře zakusujících brzd Guide nelze vznést výhrad.
V sedmičlenné modelové řadě od hliníkového D (základní cena 84 990 Kč a váha 14,73 kg) po XX1 AXS Reserve (284 990 Kč a 12,57 kg) se pak pochopitelně liší sady osazení i cenová relace. Ale charakter parádního kola, využitelného od všezážitkových cest až téměř po backpackingové výpravy zůstává. Užijte si ho.
Další informace
Legendární značka Santa Cruz v roce 1993 vypustila do světa své první kolo. Během let vytvořila řadu revolučních technologií, včetně VPP (Virtual Pivot point). V Santa Cruz mají jeden hlavní cíl, dělat nejlepší horská kola na světě.
Rámy Santa Cruz mají pro prvního majitele doživotní záruku a v případě zničení, které není důvodem k reklamaci nárok na tzv. crash replacement, kdy zákazník dostane zničenou část za zvýhodněnou cenu. Karbonové ráfky Reserve mají také doživotní záruku, zde se ale způsob zničení už vůbec neřeší a zákazník dostává automaticky nový ráfek. Ale zničit ho není tak snadné, jak ukazuje Danny Macaskill v legendárním videu.