HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

PIEPS JETFORCE 2.0 – DRUHÁ GENERACE BATERIOVÉHO LAVINOVÉHO BATOHU

PIEPS JETFORCE 2.0 – DRUHÁ GENERACE BATERIOVÉHO LAVINOVÉHO BATOHU

Parametry

Celé jméno recenzovaného výrobku Pieps JetForce 2.0
Co je to za výrobek lavinový batoh
Rozdělení podle pohlaví Unisex
Výbava 1 lavinový vak o velikosti 200 litrů
Výbava 2 aktivační jednotka JetForce s možností opakovaných odpalů
Výbava 3 tři velikosti nástavců batohu
Dodává Total Outdoor
Více info na pieps.com/

Zaujalo mě

  • snížení hmotnosti – mohlo by být ještě větší
  • neomezená možnost opakovaných odpalů
  • samovolně vypuštění batohu
  • tři velikosti batohu při jedné JetForce jednotce

Shrnutí recenze

Na jaře 2019 jsme měli možnost vyzkoušet druhou verzi „elektrického“ lavinového batohu Pieps JetForce 2.0, který byl oficiálně představen na zimním veletrhu ISPO 2019. Lavinový batoh jsme zkoušeli nejenom v různých evropských pohořích, ale také při dubnovém dlouhém skialpinistickém výletu na Aljašku.

PODROBNÝ POPIS

Předchůdcem aktuálního modelu a zároveň prvním lavinovým batohem s elektrickou aktivací byl Pieps JetForce v několika velikostních variantách v roce 2014. Od té doby došlo na trhu lavinových batohů k obrovskému rozvoji různých systémů a k masovému rozšíření mezi uživateli. Pieps v úzké spolupráci s BD představil inovovanou verzi svého bateriového řešení možné aktivní lavinové záchrany. Nový JetForce využívá osvědčený základ z první verze – systém „odpalování“ zůstává zachován, stejně jako největší objem nafouknutého vaku mezi všemi lavinovými batohy (200 litrů). Zachována je i předimenzovaná velkokapacitní baterie, která svou velikostí a hmotností má velký vliv na vnitřní prostor a celkovou hmotnost.

Co je nového u JetForce 2.0?

I přes to, že baterie je stejná, podařilo se zbytek systému „odlehčit“ o 0,5 kilogramu. Bez baterie by tak nový JetForce byl hmotnostně téměř srovnatelný s plynem plněnými lavinovými batohy. S novou servisní koncepcí řešením servisních zásahů, update firmware, apod. přes Bluetooth jsou i lavinové batohy nové generace propojitelné přes Bluetooth s mobilní aplikací Piepsu. Nejvýznamější změnou k lepšímu je nová koncepce samotných batohů, kdy na jednu „základnu“ JetForce je možné rychle zaměnit tři různé batohové nádstavby ve velikostech 10, 25 a 35 litrů. Zaměnovat velikost batohů u jedné odpalovací jednotky není nápadem Piepsu, ale ten jej dovedně aplikoval. Nově jsou vyřešeny také ramenní popruhy, bederák a zapínání pojistného žlutého popruhu přes karabinu.

Tři velikostní varianty Pieps JetForce 2.0
Tři velikostní varianty Pieps JetForce 2.0

Jak změnit velikost batohu?

Velikostní varianty jsou barevně odlišené a záleží jen na předpokládaném výletu, který z nich bude použit. „Batoh Pieps BT je dodáván s třemi variabilními rozšířeními úložného prostoru, podle toho kolik vybavení potřebujete sebou, neboli jestli jdete na jednodenní nebo vícedenní výlet. Využila jsem střední volbu v modré barvě BT25, což odpovídá objemu 25 L, protože jsme na Aljšce  plánovali jen jednodenní výlety. Další volbou jsou zipsovatelné schránky na 35L v červené barvě nebo minimalistická verze 10 L v černé barvě,“ shrnuje své zkušenosti z Aljašky Klára Kočarová- Pehová.

Záměna jednotlivých velikosti je velmi snadná pomocí zipu, který současně slouží k zapínání hlavní komory batohu. Ve dně batohu je zip v délce 9 cm použit dvojitě protisměrně a je krytý protisněhovou légou. Mimo tento úsek je obousměrný zip využit jako přístup do hlavní komory batohu. Tato komora je díky tomu otevíratelná nejenom na vrchlíku, ale i po obou bocích batohu, čímž je velmi usnadněn přístup k jakékoliv věci kdekoliv v batohu.

Velikostně si ve variantách 10, 25 a 35 litrů vybere každý. Nejmenší desetilitrový „převlečník“ jsme vůbec nevyužili, neboť se hodí nejvíce pro freeridové aktivity, kdy se v lavinovém batohu nachází kromě lavinové výbavy (sněhová lopata a lavinová sonda) pouze náhradní rukavice, termoska a svačina. Pětadvacítka a pětatřicítka už mají široké uplatnění jak u jednodenních výletů, tak v případě vícedenních přechodů s přespáváním na chatách. Do batohu těchto velikostí se vejde veškeré potřebné vybavení a s výjimkou cepínu a přilby není nutné na batoh zavěšovat nic z venku.

„Tělo batohu ukrývá 3 prostory, které umožňují krásné třízení materiálu. Uvnitř se lehce směstnaly mačky, lopata, sonda, lahev s vodou, svačina, lyžařské brýle, bunda, vesta, náhradní kalhoty a rukavice. Když byl batoh naplněn na celý den, tak se párkrát stalo, že se mi začal rozjíždět zips, který držel samotný airbag. V tu chvíli ale stačilo  celý zips přezipsovat a vše bylo opět v pořádku.

Ramenní popruhy a přezky v pase a na hrudi byly uživatelsky přátelské a nepamatuji si žádný problém, naopak oceňuji, že popruh s karabinou, který se má zapínat přes rozkrok k bedernímu popruhu byl ve žluté barvě, takže se nějak sám připomenul kam patří,“ popisuje Klára Kočarová-Pechová.

Přední komora Pieps JetForce 2.0. je určena pro lavinovou výbavu
Přední komora Pieps JetForce 2.0. je určena pro lavinovou výbavu

Co a jak jde přidělat na Pieps JetForce zvenku

Možnost přidělání zvnějšku batohu se liší podle jeho velikosti. Samozřejmostí je tradiční diagonální připevnění lyží na čelo batohu s tím, že horní uchycovací popruh by mohl být vzhledem ke stále rostoucí popularitě širokých lyží trochu delší. Uchycení lyží je snadné a stabilní. U batohů Pieps je také tradiční uchycení přilby na čele batohu pomocí oddělitelné „síťky“. Nevýhodou tohoto způsobu je to, že na batohu můžete mít buď lyže nebo přilbu, a není možné připevnit obě tyto věci souočasně. Cepín se připevňuje po straně u verze 35 a 25 litrů, na desetilitrový přípnout nejde.

„Batoh má vše co je nutné, síťku na přilbu, poutko u pasu na karabinu a hlavně záchytný systém na upevnění lyží pokud s nimi musíte stoupat připevněných na batohu.  Tato přezka na lyže je pěkně vyřešená a je možné ji schovat do malé zipsovatelné kapsičky. Poutko na cepín bylo řešeno minimalisticky a trochu mě zlobilo, protože nebylo pevně přišito, ale jen provléknuto, takže jsem jen několikrát vytáhla z tunýlku, kde bylo umístěno, a jednou málem ztratila,“ říká po zkušenostech z Aljašky Klára Kočarová-Pechová.

Pěší výstup s lyžemi připevněnými na batoh Pieps JetForce 2.0. 25 l, foto: Jiří Kočara
Pěší výstup s lyžemi připevněnými na batoh Pieps JetForce 2.0. 25 l, foto: Jiří Kočara

Aktivace a deaktivace batohu Pieps JetForce 2.0

Jak již bylo uvedeno výše, odpálení batohu je totožné s předchozí verzí JetForce. Batoh se zapíná stlačením tlačítka na konci madla. Zapnutí je signalizováno diodami na madle, stejně jako testovacím „odfouknutím“ systémů. Je-li zapnutí bezproblémové, rozsvítí se zelená dioda a také jedna až čtyři modré diody, které signalizují stav baterie.

„Práce s nafukovacím systémem batohu byla jednoduchá. LED diody naznačují, jestli je batoh aktivován a zvuková kulisa přifouknutí vás ujistí, že je vše OK. Vypínání batohu bylo opět uděláno intuitivně a zde záleží pouze na uživateli, aby nezapomínal deaktivovat baterii po túře a tím ji zbytečně nevybíjel,“ doplňuje Klára Kočarová- Pechová.

Aktivace batohu JetForce má několik částí:

  • během prvních devíti vteřin dojde k plnému nafouknutí (3,5 s) doplněném o 5,5 vteřiny dlouhý plný výkon „ventilátoru“
  • následně do jedné minuty systém mění dofukování na maximální a poloviční rychlost v době, kdy se předpokládá zrychlený pohyb v lavině
  • Mezi jednou a třemi minutami je JetForce automaticky dofukován po dobu tří vteřin maximální rychlostí s odstupy 20 vteřin
Aktivovaný batoh Pieps JetForce 2.0.
Aktivovaný batoh Pieps JetForce 2.0.

Po třech minutách se lavinový vak automaticky vyfoukne, čímž v případě, že je stržený lavinou částečně nebo úplně zasypán, vznikne vzduchová kapsa o objemu do 170 litrů. Automatické vyfouknutí také usnadní sbalení lavinového vaku. Největší výhodou Pieps JetForce je možnost opakované aktivace plného naplnění vaku, kdy výrobce udává minimální počet čtyr nafouknutí po sobě. Realita je ovšem, že těch odpalů může být podle aktuálního stavu baterky klidně i více než deset. A proč je to tak důležité? Jednou z možností je nácvik tréninkového odpalování ať už v klidu nebo za jízdy. Hlavním důvodem je, že v případě sekundárních lavin není problém opakovaně „odpálit“ JetForce už i v prvních třech minutách, natožpak v době, kdy se automaticky začne sám vyfukovat.

V porovnání s jinými systému lavinových batohů je u JetForce velkým plusem to, jak se vyfouknutý vak balí. Není potřeba řešit, co a jak má být kde přeloženo, neboť stačí nachystat zip na překrytí lavinového vaku, a samotný lavinový vak libovolné nacpat do vyhrazeného prostoru. Po zavření zipu se na aktivační straně batohu zacvakne plastová přezka, a je vše hotovo.

Cestování s batohem Pieps JetForce 2.0 a baterie

Proč je řešení od Piepsu výhodné, pokud se za lyžařskými výlety přesunujete letadlem shrnuje Klára Kočarová-Pechová s cesty na Aljašku takto:

„Prvním rozhodnutím, které jsem před cestou řešila byl jaký lavinový batoh si na Aljašku  vůbec mám vzít. V USA platí pravidla TSA (Transport Security Administration), která zakazují přepravu naplněných kartuší letadlem. Když chcete cestovat do Ameriky, máte možnost cestovat pouze s lavinovým batohem vybaven ventilátorem, který pohání energie z akumulátoru.“

Jinak řečeno, v batohu je LiOn baterie obdobná té, kterou má každý v notebooku. U cestování po zemi je jedno, zda máte batoh s plynovou či bateriovou aktivací, ale při leteckých přesunech přes moře a oceány bývají s plynovými zásobníky často problémy. Např. do severní Ameriky na „bombičky“ rovnou zapomeňte i přes různá dobrozdání od IATA. Tady to vyhrává Pieps JetForce se svou baterií na celé čáře.

Na rozdíl od notebooku, jehož funkčnost se předpokládá v pokojové teplotě, baterie v lavinovém batohu musí splňovat jiné parametry. Hlavním z nich je odolnost a výdrž za teplot hluboko pod bodem mrazu. Na to si asi vzpomene každý majitelem iPhone, kdy se jeho telefon často při teplotách nepříliš vysoko nad bodem mrazu samovolně vypíná a baterie hlásí nízkou kapacitu. Baterie u JetForce má zvýšenou odolnost pro standardní teploty kolem -20 C, takže i za takto nízkých teplot vydrží systém ve stand by módu po velmi dlouhou dobu. „Za téměř třítýdenní pobyt na Aljašce jsem JetForce dobíjela pouze jedenkrát a to proto, že jsem dvakrát zapomněla batoh na noc vypnout,“ hodnotí výdrž baterie Klára Kočarová-Pechová.

Při sjezdu na Aljašce s batohem Pieps JetForce 2.0. 25 l, foto: Jiří Kočara

Při sjezdu na Aljašce s batohem Pieps JetForce 2.0. 25 l, foto: Jiří Kočara

Shrnutí batohu Pieps JetForce 2.0

Nová verze Pieps JetForce je výrazně univerzálnější díky možnosti tří různých velikostí „převlečníků“ na jeden zádový systém s jednotkou JetForce. Kvůli normám musel Pieps zachovat velikost a kapacitu baterie, ale i přesto se podařilo výrazně snížit celkovou hmotnost systému, u něhož je potřeba mít na paměti, že nabízí největší velikost lavinového vaku na současném trhu. Hmotnost JetForce je oproti systémům s karbonovým plynovým zásobníkem vyšší, ale neomezené možnosti leteckého cestování a libovolný počet odpalů to bohatě vynahrazujíj. Opakovaná možnost odpalu je velkým plusem při sekundárních lavinách a vícedenních výletech.

Další informace

 

Firma zabývající se bezpečnostním lavinovým vybavením Pieps GmbH se nachází v jižním Štýrsku, je vybavena nejmodernějšími technologiemi a je známá svým inovativním designem. Všechny výrobky splňují, často překračují, požadavky norem a jsou tak ideálními pomocníky pro zodpovědné lyžaře, skialpinisty, horolezce a ostatní navštěvníky hor. www.pips.cz

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: