BCA 27 Speed Float 2.0 – vylepšený a odlehčený lavinový batoh

BCA 27 Speed Float 2.0 – vylepšený a odlehčený lavinový batoh

Parametry

Celé jméno recenzovaného výrobku BCA 27 Speed Float 2.0
Co je to za výrobek lavinový batoh
Rozdělení podle pohlaví Unisex
Výbava 1 lavinový systém BCA Float 2.0
Výbava 2 hlavní komora s odděleným prostorem na lavinovou výbavu
Výbava 3 obousměrný zip umožňující vstup do komory ze tří stran
Dodává Camping Gaz CS s.r.o.
Více info na backcountryaccess.com/

Zaujalo mě

  • Nízká hmotnost a objemová minimalizace aktivní lavinové části
  • úplné oddělení systému Float 2.0 od ostatních částí batohu
  • popruhy pro připevnění dodatečného vybavení
  • Snadné připevnění snowboardu
  • Možnost nastavení batohu i odpalovacího madla podle velikosti člověka

Shrnutí recenze

Na zimních veletrzích v roce 2017 vzbudil zaslouženou pozornost nový systém lavinového batohu Float 2.0 od americké firmy BCA. Vylepšený a odlehčený lavinový systém je k dispozici v nových lavinových batozích BCA Float 27 Speed a 17 Speed.  Větší z nich jsme měli možnost otestovat od března do května 2017.

PODROBNÝ POPIS

BCA 27 Speed Float 2.0 po aktivace v květnovém Norsku

BCA 27 Speed Float 2.0 po aktivace v květnovém Norsku

Výrobci lavinových batohů zaměřují svou pozornost kromě technologického vývoje na snižování hmotnosti celého systému – lavinový vak, aktivační mechanismus a zásobník. Cílem je přiblížit hmotnost lavinového batohu co nejvíce ke klasickým skialpovým, snowboardovým a freeridovým batohům tak, aby se skialpinisté „necukali“ k jejich použití kvůli vyšší hmotnosti. Významnou měrou do vývoje lavinových batohů přispěla v roce 2017 severoamerická firma BCA (Backcountry Access) svým výrazně vylepšeným modelem Float 2.0, u něhož se kromě nižší hmotnosti objevila i řada zajímavých novinek.

Na jaře 2017 jsme měli možnost vyzkoušet BCA 27 Speed Float 2.0 při skialpinistických výletech do Vysokých Tater a do norských pohoří Jotunheimen a Hurrungane. V obou případech jsme batoh používali na půldenní a jednodenní výlety, k čemuž je batoh svou velikostí 27 litrů (včetně Float 2.0) určen. Do Norska jsme se navíc dopravili letecky, takže jsme rovnou při odbavení na Ruzyni vyzkoušeli, jak si ostraha letiště poradí s novou menší bombou s vyšším tlakem. Pracovníci letiště si poradili, i přes absenci některých údajů na bombě, vyplnili jsme oznámení o přepravě lavinového batohu, nechali si to podepsat od pracovníků letecké společnosti a tím to skončilo.

Co je nového u BCA Float 2.0 oproti 1.0?

Klíčovým zaklínadlem je v dnešní době hmotnost – jak uvádí výrobce, hmotnost se podařilo snížit o dvacet procent oproti první verzi. U Float 2.0 je to bez bomby 637 g a s bombou 1231 g, zatímco u první verze to je 762 gramů bez bomby a s bombou 1352 g. Dalším velkým rozdílem je plynový zásobník, který je o 30 procent menší oproti verzi 1.0, přičemž tlak se zvýšil z 2700 psi (186 bar) na 3000 psi (207 bar).

Nový lavinový systém BCA Float 2.0
Nový lavinový systém BCA Float 2.0

Nafukování lavinového vaku také doznalo změn, kdy se původně symetrický přístup středem vaku změnil za stranový. Stranová aktivace a začátek nafukování způsobil přemístění krycí légy se suchým zipem na stranu samorozjíždějícího se zipu. U verze 1.0 byla tato krycí léga uprostřed zipu kryjícího lavinový vak, k jehož nafukování docházelo v ose batohu.

Umístění zásobníku s plynem je zkombinováno stylem vše v jednom s aktivačním mechanísmem a samotným nafukovacím vakem. Po propojení příslušných „konektorů“ je bomba upevněná v „kapse“ uzavírané možná zbytečně předimenzovaným zipem. Tlak v zásobníku se dá snadno zkontrolovat přes zip z hlavní komory batohu.

Konstrukce batohu BCA 27 Speed Float 2.0

BCA 27 Speed Float 2.0 má klasickou skialpovou konstrukci jednodenního batohu. Batoh má hlavní komoru rozdělenou částečnou přepážkou pro lavinovou výbavu – lavinovou sondu, násadu a list lopaty. V čele batohu je potom možnost diagonálního připevnění lyží – horní popruh je skrytý v malé kapse, zatímco dolní univerzálně použitelný popruh je k dispozici i pro zavěšení jiných věcí. Správné umístění lyží, cepínů, hůlek, apod. na batohu je graficky zobrazeno na vnitřní straně hlavní komory.

Hlavní komora je přístupná pomocí oboustranného zipu, který je rozepínatelný po třech stranách obvodu batohu. Při jeho plném rozepnutí drží batoh u sebe pouze na krátkém úseku u svého dna.  Jezdce zipu jsou textilně prodlouženy, takže není problém batoh otevřít a zavřít v jakýchkoliv rukavicích. Uvnitř hlavní komory je na čelní straně malá kapsa ze síťoviny na drobnosti se zapínáním na zip s jezdcem snadno ovládatelným i v prstových rukavicích – tento zip je jediným jednosměrným zipem na celém batohu. Z vnějšku má batoh po stranách po jednom kompresním popruhu. V dolní části je na čele batohu standardní „tunel“ pro zasunutí hrotů cepínů, který zároveň slouží coby odkladiště pro nastavitelný popruh k upevnění lyží nebo snowboardu. Horní uchycení cepínů nebo hůlek je pomocí pevnějších suchých zipů, které samy drží výborně tvar. Batoh samotný nemá síťku na připevnění přilby na své čelo. To však nevadí, neboť přilbu je možné přidělat na batoh pomocí stávajících popruhů v kombinaci s popruhy přilby.

Lyže se na batoh připevňují diagonálně v jeho čele, což ani v nejmenším nevadí po případné aktivaci Float 2.0. Po aktivaci se rozjede zip a společně s nafukováním vaku dojde k vychýlení čelní části batohu i s připevněnými lyžemi tak, že ani v nejmenším nevadí nafouknutému vaku.  Zatímco dolní popruh na upevnění lyží je univerzální a stále přístupný, horní popruh je v době nepoužití skrytý v malé otevřené kapse. Jeho délku umožňuje připevnění jakkoliv širokých lyží na batoh.

Tvarované a vyztužené horní úchytka se suchým zipem například na cepíny Tvarované a vyztužené horní úchytka se suchým zipem například na cepíny

Tvarované a vyztužené horní úchytka se suchým zipem například na cepíny

Zádový systém batohu BCA Float 27 Speed

Záda batohu se skládají ze šesti výstelek umístěných tak, aby v ose batohu a diagonálně na dvou místech mohlo za teplých dnů docházet k plnohodnotnému odvětrávání zad. Vzhledem k velikosti batohu a jeho předpokládanému maximálnímu zatížení je toto řešení ideální. Ramenní popruhy byly při použití muži i ženami uznány jako ideálně široké a tlusté. Oba popruhy jsou zvnějšku rozepínatelné obousměrným zipem téměř po celé délce pro umístění a výškové nastavení táhla a aktivačního madla lavinového setu. Délka zipu je v tomto případě možná trochu předimenzovaná, neboť není v celé své délce prakticky použitelná.

Samozřejmostí je výškově a velikostně nastavitelný hrudní popruh, na jehož sponě je i malá píšťalka. Bederák sedí kolem boků výborně a navíc má hlavní přeska krátký textilní popruh pro snadnější rozepínánív rukavicích. Délkově snadno nastavitelný tříselný popruh pro lavinový batoh je pro přejezdy schován v elastickém tunelu na levé vnější straně bederáku.

Odpalovací táhlo s madlem je možné přemístit z levého do pravého ramenního popruhu podle osobních preferencí uživatele. Samozřejmostí je také délkové nastavení. Samotné madlo se osvědčilo už u verze Float 1.0, a proto je beze změn. Lavinový vak o objemu 150 litrů je společně s příslušenstvím snadno vyjímatelný s možností vepnutí do batohu menšího objemu.

Aktivace lavinového systému Float 2.0

Před aktivací batohu je potřeba správně zapojit plynový zásobník, což má BCA graficky zobrazeno. Aktivační mechanismus s madlem kruhového průřezu se umístí do pravého nebo levého ramenního popruhu podle osobních preferencí uživatele. Samotné odpálení je obdobné jako u dalších systémů lavinových batohů – po zatažení za madlo začne bomba rychle napouštět lavinový vak, který je plný za něco přes tři vteřiny. Lavinový vak se nafoukne do tvaru C kolem vrchlíku a horní části boků batohu, takže bezpečně chrání záda a hlavu zezadu.

Plně nafouknutý lavinový vak BCA Float 2.0

Plně nafouknutý lavinový vak BCA Float 2.0

Vypuštění a poskládání lavinového systému Float 2.0

Vypuštění lavinového vaku je případě Float 2.0 velmi jednoduché – stačí palcem stlačit ventil krytý „mřížkou“ a postupným tlakem na vak jej vypustit. Vypuštěný vak se složí jednoduše podle návodu na něm natištěném. Poté už zbývá pouze spojit samorozjížděcí zip a jeho konec zajistit légou se suchým zipem. Vše je časově velmi rychlé – něco málo přes minutu.

Srhnutí BCA Float 27 Speed

Výrazné změny v konstrukci lavinového systému Float ve spojení s přechodem k verzi 2.0 výrazně zlepšili řadu objektivních a subjektivních parametrů lavinových batohů BCA. Kromě významného snížení hmotnosti stojí za zdůraznění snížení objemu a umístění všech součástí lavinového systému do oddělené komory v rámci batohu. Uživatel tímto může ergonomičtěji využívat vnitřní prostory batohu za jakéhokoliv počasí. Pozitivní také je, že lavinový vak je nyní plněn stranově, takže došlo i k přemístění krycí légy samorozjíždějícího zipu z osy batohu na jeho bok.

Další informace

BCAZnačka Backcountry Access (BCA), pocházející z amerického města Boulder,  je coby výrobce lavinového výbavení jedničkou na americkém trhu. Poslaním značky BCA je nejen prodej  lavinových batohů, sond, vyhledávačů, lopat či vysílaček,  ale i prevence a vzdělávání v oblasti lavinové prevence.  Ve lavinových batozích je použit vlastní systém BCA Float, který využívá k plnění 150l vaku lahev se stlačeným vzduchem. Značka BCA je součástí korporace K2 Sports.

Zajímavé vybavení

Napiš, jakou máš zkušenost ty

Odpovídáte na komentář: