Vážení příznivci i odpůrci dřívkáče Condor, překvapilo…

Pavel Šmic

Vážení příznivci i odpůrci dřívkáče Condor, překvapilo mne jak rozsáhlou diskuzi vzbudil můj drobný výrobek.Uvedu několik informací k ventilátoru.
Tento typ byl zvolen proto, že se mi nepodařilo získat žádný vhodnější(několik mých předchůdců „utavilo“ ventilátorky od procesorů apod.).Původní posuvné vypínače byly nahrazeny pro značnou nespolehlivost-zapínaly se občas i od otřesů a některé se brzy zcela rozpadly.Odporová regulace je v tomto případě zřejmě nejvhodnější.Tyristor je nepoužitelný -je vhodný pro regulace střídavé,pro stejnosměrné se používá pouze tam kde nelze použít tranzistory(tedy lokomotivy,tramvaje apod.)Kromě toho úbytek napětí na tyristoru je cca 1,5V-co by zbylo pro motor při použití 1,5V baterie?Tranzistor vychází o něco lépe – úbytek má asi 0,3V(a to samozřejmě i pro pulzní regulaci) a proto pro napájecí napětí pouze 1,5Vjsou jeho ztráty přibližně srovnatelné s odporovou regulací.Navíc proto tranzistor neumožní zapnutí motoru naplno a tedy ani využití zbytku energie ve starší baterii.Životnost baterie se tím pak vlastně sníží.Jiná situace je samozřejmě např. při regulaci motoru třeba na 12V – tam již je ztráta 0,3V zanedbatelná.Odporová regulace je rovněž odolná vůči vlhku – v podstatě vysuší provozem sama sebe.Jednoduchou elektronickou regulaci může provoz ve vlhku poškodit.Proto tedy zvítězila zdánlivě překonaná regulace odporová.
Nyní ke spotřebě.Originál odběr proudu byl asi 0,9-1A.Redukcí lopatek klesl pod 0,6A naplno a v sérii s odporem (na minimum) pod 0,3A.Reálný provoz je převážně na minimum a tomu odpovídá i životnost baterie +-10hod(dle typu,stáří,okolní teploty atd.).Pokud motor odebírá 1A,je zřejmě vadné vinutí kotvy a není problém motor vyměnit v rámci záruky.
Dále přeji mnoho zdaru všem kutilům kteří se snaží něco konkrétního vyrobit a ne pouze kritizovat.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: