HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ

Prodejna Český ráj outdoor slaví v letošním roce 25 let své úspěšné existence

Prodejna Český ráj outdoor slaví v letošním roce 25 let své úspěšné existence

Když Jakub Zítka v roce 1993 zakládal v Mladé Boleslavi outdoorovou prodejnu, prodával první kusy vybavení ve svém obýváku.



Krušné začátky vystřídal růst, ale také složitý přerod ve značku v duchu 21. století. Za čtvrt století existence se Český ráj outdoor rozrostl z malé kamenné prodejny v moderní obchod a úspěšný eshop, který svým rozměrem přerůstá regionální rozměry. Jedno ale zůstalo stále stejné – kvalita služeb a servis pro zákazníky je pro firmu stále na prvním místě.


Prodejna Český ráj outdoor chystá k oslavám 25. narozenin slevy 20 % na veškerý sortiment.Prodejna Český ráj outdoor chystá k oslavám 25. narozenin slevy 20 % na veškerý sortiment.

Počet zaměstnanců postupně vzrostl na sedm lidí.Počet zaměstnanců postupně vzrostl na sedm lidí.

První prodejna Český ráj outdoor otevřela své dveře zákazníkům v roce 1993.První prodejna Český ráj outdoor otevřela své dveře zákazníkům v roce 1993.

Prohlédněte si další fotografie k článku...


 

Nápad na založení obchodu s outdoorovým vybavením vznikl z dlouholetého zájmu Jakuba Zítky o sport, k němuž ho od mládí vedli rodiče i prarodiče. Do té doby se tehdy asi dvacetiletý mladík živil jako DJ a noční život mu přestal vyhovovat. A protože se chtěl věnovat oboru, který ho bude bavit, byl obchod s vybavením jasnou volbou.

Jako každý začátek nové firmy ani tento se neobešel bez zádrhelů. „Stavební firma, která dělala rekonstrukci prodejny nestihla termín. Jenže zboží už bylo nakoupené a bylo potřeba ho začít prodávat. Pár měsíců si proto první zákazníci – známí a známí známých – chodili výrobky prohlédnout přímo ke mně do bytu,“ líčí krušné začátky Jakub Zítka.

Od malé prodejny po eshop

Dveře prodejny se zákazníkům nakonec slavnostně otevřely v únoru 1994 jako vůbec prvního soukromého obchodu se sportovním zbožím v Mladé Boleslavi. Původní sortiment obchodu nebyl ryze outdoorový ale spíš obecně sportovní. Pořídit se tu daly i fotbalové míče, hokejky či kola. Po prvotních peripetiích, kdy zakladatele trápily chybějící finance nebo nejistota z podnikání, se však prodejna Český ráj outdoor odpíchla ode dna a začala se během následujících několika let postupně krystalizovat do své čistě outdoorové podoby.

V prodejně Český ráj outdoor si zakládají na tom, že personál dokáže s výběrem poradit.V prodejně Český ráj outdoor si zakládají na tom, že personál dokáže s výběrem poradit.

Velký přínosem byl v tomto směru majitel horolezecké školy a instruktor lezení Jiří Odnoha, který v roce 1996 nastoupil jako vedoucí obchodu. Za jeho éry nastalo období prosperity a obchod se přeorientoval primárně na vybavení na turistiku, VHT či horolezení.

Dalším zlomovým okamžikem byl rok 2002, kdy v prodejně zaměstnali dvaadvacetiletého Mirka Žďánského, který se z brigádníka postupně propracoval přes pozice prodavače, vedoucího obchodu, manažera až na spolumajitele současné společnosti Český ráj outdoor. Cesta to však nebyla přímočará. Iniciativní mladík měl nadání nejen pro prodej, ale i pro IT technologie a začal postupně vylepšovat nejprve webové stránky obchodu a později – v roce 2008 – se zasadil o spuštění prvního eshopu.

Náročná fúze a přerod firmy

V roce 2009 se však cesty Jakuba Zítky a Mirka Žďánského rozešly. Mirek si založil vlastní kamennou prodejnu a eshop a outdoorovým vybavením a sbíral zkušenosti také při realizaci eshopů na zakázku. Když však oba podnikatele osud svedl před necelými pěti lety zase dohromady, bylo zaděláno na velké změny.

“S Kubou jsme si prostě sedli a řekli jsme si, v jakých stadiích jsou naše obchody. A začalo se uvažovat o tom, zda ty dvě firmy nespojit a nezačít na bázi spolupráce, na který jsme se tehdy rozešli. Což bylo, že já jsem měl na starosti věci okolo maloobchodu a online obchodu a Jakub velkoobchod a částečně maloobchod,”popisuje vznik nové firmy a rozdělení funkcí Mirek Žďánský.

První prodejna Český ráj outdoor otevřela své dveře zákazníkům v roce 1993.První prodejna Český ráj outdoor otevřela své dveře zákazníkům v roce 1993.

Znovuzrození firmy odstartovalo otevřením zbrusu nové prodejny na Staroměstském náměstí v Mladé Boleslavi v novém kabátu. Také dosavadní eshop čekaly nemalé změny, po enormně rychlém vývoji online prostředí působila tehdejší online výkladní skříň obchodu těžkopádně a nevyhovovala ani z hlediska kapacitního a uživatelského.

Jakub dodává: “Mirek mi řekl svou myšlenku a plán, který zněl, že sílu, příběh a duši kamenné prodejny, chce přenést i na e-shop. Já, jako laik v těchto věcech, jsem k tomu byl docela skeptický. No protože ty částky, které by za e-shop padaly, byly astronomické a pro mě nepředstavitelné. Nicméně jsem uzrál a věřil v Mirkův talent, intuici a znalosti. A tak se začala vyvíjet nová podoba e-shopu.” Nový eshop si prošlapal trnitou cestu a za spolupráce grafiků, programátorů, analytiků a copywirterů se zhruba po roce práce spustil v listopadu 2016.

Rodinná firma slaví úspěch

Náročný přerod firmy však nese své ovoce. Za poslední dva roky se také Jakub Zítka začal naplno věnovat maloobchodu a ukončil tak působení ve velkoobchodu, který ho více zaměstnával už od roku 1998. Množit se totiž začala práce kolem firmy, zvýšil se odbyt zboží a Jakub s Mirek postupně rozšířili nabídku značek, které budou prodávat. Původní počet tří zaměstnanců vzrost na současných sedm.

„Nábor lidí byl u mě vždycky intuitivní. Mým záměrem bylo, aby v obchodě byla parta lidí, které to baví. Prodavači i lidé z eshopu jsou z oboru, věnují se outdooru i mimo práci. Samozřejmě s sebou práce nese určitou zodpovědnost, ale snažíme se udržet rodinné klima,“ vysvětluje Jakub Zítka.

V minulosti se před prodejnou pořádala pro zákazníky výstava stanůV minulosti se před prodejnou pořádala pro zákazníky výstava stanů

Z malé firmy, která vznikala takřka na koleně, se dnes vyvinul obchod 21. století, jenž i díky eshopu přerůstá své regionální působení do celého Česka i na Slovensko. I tak si ale zachovává svou duši obchodu, kde nakupuje už několikátá generace věrných a spokojených zákazníků.

„Lidi, kteří k nám chodili jako mladí, postupně chodili s kočárkem a dnes u nás nakupují i jejich děti. Prosazujeme individuální lidský přístup, lidé nám často volají kvůli radě a my si jejich důvěry vážíme,“ bilancuje zakladatel po 25 letech existence firmy.

Poradna na eshopu

Poradit ohledně výběru vybavení se ale lidé můžou kromě kamenné prodejny také přímo na eshopu. Servis poskytují na telefonu i po mailu a základní informace jak vybírat a starat se o vybavení najdou zákazníci také na blogu.

„V článcích popisujeme parametry, které je při výběru dobré sledovat, a to i ty, které se na první pohled můžou zdát nepodstatné, ale z hlediska funkčnosti jsou významné velmi. Například u spacích pytlů se lidi dočtou, že je potřeba vybírat nejen podle teplotních hodnot, ale i podle výšky postavy. Když si totiž žena se 170 cm koupí 210 cm dlouhý spacák, komfort spaní se jí rázem sníží třeba o 5 stupňů, protože ho zkrátka nevyhřeje,“ vysvětluje Jakub Zítka.

A plány do budoucna?

„Do budoucna nemáme ambice dělat franchisy a rozšiřovat síť obchodů po republice. Bojíme se, že by kvantita pohltila kvalitu. Spíš se chceme zaměřit na lepší servis pro zákazníky jak v obchodě, tak na eshopu,“ popisuje Jakub Zítka své vize do budoucna.

Český ráj outdoor slaví 25 let

Na oslavu půlkulatin se v prodejně ve čtvrtek 15. listopadu chystá pro zákazníky kromě pohoštění také sleva 20 % na veškerý sortiment a drobné dárky k nákupu. Na eshopu oslavy v podobě 20% slevy na nákup potrvají od 16. do 19. listopadu. Více na https://www.ceskyraj.com

Logo



05.11.2018, Redakce


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů