Průběžná evoluce batohů

Průběžná evoluce batohů

Turistické batohy neprošly za poslední roky žádnou revoluční změnou, ale přesto jde technologický i designový pokrok neustále kupředu. Podívejme se, co se za poslední dobu změnilo v oblasti batohů, co ještě před několika lety bylo výjimkou a dnes už považujeme za samozřejmost. A také nahlédněme, kterým směrem bude pokrok mířit dál.

Kostra a vyztužení

Podstatnou změnu v posledních letech zaznamenaly výztuhy především menších batohů. Zádovou výztuhu tvoří často kombinace materiálů spojující plastovou plochu a kovový profil. Novým řešením jsou pružné kompozity, které činí skeletovou výztuhu zad téměř nerozbitnou. V každém případě se vlastnosti zádové výztuhy mohou přesně přizpůsobit požadavkům konkrétního batohu a díky jim jsou batohy v tomto směru plně funkční, výrazně příjemnější na nošení a často plní také bezpečnostní funkci, jak píšeme podrobněji dále.

Nosné systémy

S pokročilými technologiemi souvisí také systémy nastavení zad. Sofistikovanější batohy mají jednoduché a rychlé nastavení nosného systému. Jednotlivé firmy mívají často vlastní systém měření délky zad, od kterého je odvozen princip nastavení délky. Zatím není žádný univerzální standard, ale k tomu vývoj určitě bude směřovat a v budoucnu se zřejmě dočkáme postupného sjednocování různých metod a systémů. Další technologickou vychytávkou jsou nosné systémy, které operují s proměnnou vzdáleností upevnění nosných popruhů. Tím se umožní nastavení nejen podle délky, ale také podle šířky zad a omezí se problémy při nevhodné šířce upnutí nosných popruhů, což ocení zejména ženy.

Ochranná a bezpečnostní funkce batohů

Ochranné a bezpečnostní prvky přibývají jako houby po dešti v souladu s důrazem na bezpečnost. Tento trend se celkově projevuje v outdoorovém vybavení v posledních letech stále výrazněji. U batohů je to například funkce chrániče páteře u některých adrenalinových aktivit. Sem můžeme počítat i omezení různých povlávajících dotahů, které se mohou zachytit o větve nebo jiné překážky a vyvést člověka z rovnováhy v exponovaném terénu. Patří sem kapsy na lavinovou sondu, lopatu, lékárničku apod. U mnoha batohů je už počítáno s tím, že uživatel tyto věci nosí a potřebuje je mít po ruce. Možnost vyjmout vyměkčení zad a použít je jako nouzovou izolační podložku se náramně hodí třeba při úrazu. A konečně sem patří samozřejmě i speciální lavinový airbag, který se v případě stržení lavinou vyplní vzduchem a udrží majitele batohu na povrchu laviny. K bezpečnosti a také eleganci patří kapsičky, kam lze zasunout oka a vlající volné konce dotahů.

Odvětrávání

Snaha o maximální pohodlí přinesla řadu řešení styčných ploch zad batohu a zad toho, kdo batoh nese. Řešení jsou různorodá, ale dá se vypozorovat obecný trend zmenšování styčné plochy za pomoci vyšších polstrovaných polštářků. Tvarované polštářky zachovávají mezi sebou mezery, kudy může proudit vzduch. Řešení má svoje omezení, protože se tím zároveň oddaluje těžiště batohu od těla, a záda jsou tak víc namáhána, přesto je tento trend nejvíce rozvíjen a zdokonalován. Na styčných plochách se zády jsou zhusta používána rozpěrná vlákna, která tvoří vzdušnou prostorovou síťovinu. Menší batohy používají často předepnutou síťku, mezi níž a vlastními zády batohu zůstává značná mezera daná pevností výztuhy. Zimní a lezecké batohy mívají jen profilovaná záda bez větrání. Díky tomu jsou lehčí, stabilnější na zádech a také je omezeno zachytávání sněhu. Tato oblast se v posledních letech změnila snad nejvíce a díky technologickému pokroku a novým materiálům bude vývoj i nadále pokračovat.

Materiály a odlehčování

S vývojem materiálů se zvyšuje důraz na odolnost batohů při zachování co nejnižší hmotnosti. Častým jevem je použití dvou druhů materiálu, na exponovanější části je použit odolnější materiál a méně namáhané části jsou z lehčí tkaniny, která snižuje hmotnost batohu. U některých batohů jsou exponovanější díly chráněny potahem z plastu nebo z odolného hypalonu. Odlehčování přináší také pytlovité batohy z lehkých materiálů.

Zipy, zipy, zipy

Trend používání zipů narůstá, zipy se na batozích objevují na místech potřebných i nepotřebných, se záměrem zlepšit přístupnost nesených věcí. Používají se tvarované i nepromokavé zipy. Stále oblíbenější jsou praktické boční zipy pro alternativní vstup do batohu.

Rolovací uzávěr

Rolovací uzávěr, známý z vodáckých lodních pytlů, se objevuje stále častěji jako uzávěr horního vstupu batohů. Přináší lepší uzavření batohu, v případě nepromokavé vložky (viz vnitřní vaky) i vodotěsné uzavření. Na jednu stranu si uživatelé pochvalují rychlost a pohotovost rolovacího uzávěru, na druhou se tím znemožňuje použití nástavce či nouzového „přeplnění“ batohu.

Bederák

Bederák se mnoho nezměnil co do funkce, ale je mnohem propracovanější, sedí tam, kde má. Objevuje se také částečně dělený do dvou souběžných pásů, což umožňuje lepší obepnutí beder. Plocha dosedající na tělo je menší a tvarovaně polstrovaná, na vnitřní straně bederáku se používají vzdušná rozpěrná vlákna. Ve snaze jít dopředu designeři vymysleli výkyvný bederák, který kopíruje pohyb těla a nebrzdí přirozený pohyb pánve. Podle typu batohu se bederní pás mění. Pro menší batohy je užší a pevnější, často s možností odepnutí. Pro horolezecké batohy jsou pásy vybaveny poutky na horolezecký materiál.

Pláštěnka

Dnes už má převážná většina batohů integrovanou pláštěnku, což ještě před několika lety byla otázka luxusnějších modelů, případně se pláštěnka vyráběla samostatně nebo dokupovala. Pláštěnka je tak k dispozici kdykoliv, což je pochopitelně příjemné vzhledem k tomu, že zajistit nepromokavost je u batohu s velkým množstvím švů velmi obtížné bez ohledu na promokavost či nepromokavost základního materiálu. Při krátkodobém pobytu na dešti pláštěnka vyhovuje. Na druhou stranu je tu stále otázka stékání vody mezi záda a batoh. Dovnitř batohu se sice voda nedostane, ale mokrá záda batohu také nejsou příjemná. Pro opravdu špatné povětrnostní podmínky stále tedy vítězí verze ponča s hrbem pro batoh. Tato varianta dosud nebyla překonaná. Integrovaná pláštěnka navíc neřeší vodu pod nosnými popruhy, kde u těžkých batohů vzniká tlak až 15 m vodního sloupce, což ne každý nepropro materiál zvládne.

Ženské prvky

Postupné rozšiřování škály konstrukčních prvků navržených speciálně pro ženskou postavu vede výrobce ke modelům batohů pro ženy. Mezi detaily určené pro ženskou postavu patří jinak tvarovaný bederní pás, užší prostor mezi nosnými popruhy (viz výše u nosných systémů), menší výška zad batohu a samozřejmě také barevné kombinace použitého materiálu.

Lepené batohy

Trend lepených dílů oblečení z posledních let zatím u batohů zůstává spíše v experimentální designové rovině, ale blíží se doba, kdy se lepené bezešvé batohy stanou konkurencí klasickým šitým výrobkům.

Čeká se jen na zlevnění a zpřístupnění drahé technologie. Batohy budou potom lehčí, anatomicky tvarované, pohlednější, budou moci být opravdu nepromokavé a odpadne náročné a drahé šití.

Specializované batohy a jejich napodobeniny

Doplňky specializovaných batohů jsou často pro zvýšení atraktivity módně a trochu zbytečně používány u zcela obyčejných batůžků. Je tedy potřeba rozlišit, zda nabízený batoh má skutečně parametry pro specializované použití, nebo jestli se tak jen tváří. Mnohdy se úplně obyčejný batoh snaží přesvědčit okolí, že díky specializovaným doplňkům patří k vyšší kategorii a kvalitě. Doplňkem specializovaných batohů bývá upevnění na lyže, na snowboard, na horolezecké doplňky, u cyklobatohů zase možnost upevnění helmy, kapkovitý tvar nebo integrovaný hydratační systém.

Nepromokavé batohy a vnitřní vaky

Nepromokavé batohy nejsou žádnou novinkou, používají se pro některé aktivity už dlouho, ale mění se technologie, kterou se nepromokavost dosahuje. Mohou to být například svařované batohy se švy podlepenými pevnostní páskou, podobně jako u oděvů. Další cestou jsou vnitřní vaky, které nemají pevnost batohu, ale jsou nepromokavé a batoh je chrání před protrhnutím. Objevily se i alternativní batohy s vyjímatelným vnitřním vakem a rolovacím uzávěrem. Integrovaný vnitřní vak je nejjednodušší cestou k dosažení nepromokavosti. Podobný efekt mají i samostatně prodávané lehoučké nepromokavé, nebo dokonce nepropro vaky, které spolehlivě chrání vybrané vybavení před namočením.

Pitný režim

Skoro každý batoh má dnes přizpůsobení pro hydratační systém, tedy pro vak na vodu a pro hadičku, která kolem nosného popruhu vede vodu až k ústům a dovoluje průběžně doplňovat tekutiny. Existují specializované batohy, které mají integrovaný kompletní hydratační systém včetně vaku, hadiček i náustku. Ačkoliv se někdy nezbytnost hydratačního systému přehání, při sportovnějším pojetí outdoorových aktivit je to rozhodně zajímavá inovace. Jinou variantou je boční úchyt na láhev, většinou na bederním pásu. Tento trend přišel na batozích vyráběných v USA, ale začíná se objevovat i u dalších výrobců. Tolik přehled novinek a trendů v oblasti batohů. Očekáváme příliv nových materiálů, zřejmě také nástup lepených batohů a obojí se projeví nejvíce na konstrukci zad a nosných systémů. V blízké budoucnosti ale nastanou podle našeho názoru největší změny v oblasti bezpečnosti. To je trend v posledním roce stále výraznější a můžeme očekávat, že spolu s růstem zájmu o adrenalinové aktivity budou také batohy čím dát tím více plnit i funkci ochrannou.

© Svět outdooru, duben 2010, článek byl převzatý z ročenky Malý Průvodce 2009, text Jiří Červinka,   foto redakce Světa outdooru

Placené odkazy k tomuto článku:
Zde může být váš odkaz! Napište nám.

Zkušenosti čtenářů

Ludvik

Můj názor je, že kdo někdy cestoval s batohem přeplněným indickým vlakem, případně ho házel na korbu asijského náklaďáku, aby se na jeho batoh poté naložily pneumatiky, bicykly a deset pasažérů, ten musí stejně jako já vidět v současných trendech batohů neštěstí. Ano, je to krása na několikadenní trek do švýcarských alp – je to z tenkého materiálu, krásně zakulacené ze všech stran, plastový cvakací zádový systém, žádné postranní kapsy…
Ale jako expediční batoh já osobně nedám dopustit na klasický nezaoblený tvar, pevnou a tuhou corduru, minimum zipů, několik opravdu odolných přezek a ok na stavitelném zádovém systému (které v případě nouze jdou nějak nahradit kusem drátu) a boční kapsy, do kterých se vejde nutné vybavení, lékárnička, lahve s vodou…pokud jdu na 10denní trek kde musím pravidelně pít a zároveň pravidelně bodu dobírat a čistit třeba chemickým čistidlem, nedovedu si představit jak bych to s nějakým vakem na vodu zvládnul. Z postranní kapsy vyndám PETku, doplním vodou z pramene, hodím čistidlo, z druhé PETky piju. Když dojde, otočím. Hydrovak, zmáčknutý věcmi někde u zad, když ho vyndám, prostor pro něj zmizí, jak ho tam dostanu zpátky…atd.
Jak říkám, pro dvoudenní vycházku v Alpách ok, ale marně na trhu hledám expediční batoh. Poslední takový vyráběný byl dle mého názoru Tatran 80 od Treksportu, ale už vyrábí taky „moderní zmršeninu“, naštěstí mám doma dva ty staré pořádné…

breta

Ahoj,
mohl by mi prosím někdo poradit, co je to za batoh na posledním obrázku? Zaujalo mě na něm to velké množství oček, u kterých dost dobře nechápu na co slouží/by sloužit měly.
Díky b.

redakce

Jde o batoh Mjölner 75 z dílny švédské firmy Klättermusen (viz test Světa outdooru z ledna 2009 – http://www.svetoutdooru.cz/clanek/?107945-batoh-klättermusen-mjölner-75). Poutka slouží k upevnění čehokoliv kamkoliv pomocí šňůr (na foto je jedna šňůra vidět).

Fil

Ahoj, ad Ludvík – naprostý souhlas – sháněl jsem pořádný jednoduchý bágl, žádný outdoorsexuální nesmysl v oranžovo-modré barvě, nakonec jsem skončil právě u toho Tatrana. Tam není co řešit, přežije všechno. Na druhou stranu, většina lidí ten batoh má skutečně na trek někam do Skotska nebo na Nový Zéland a chce mít něco pěkného, vychytaného, s různýma blbůstkama…tak proč ne:) Fil

David

Nazdar! Tak souhlas, ale odsáť posáť.

Není skutečně nad Corduru a nezničitelnou konstrukci. Sleduju sem tam americké a anglické weby o kempování a lidi se očividně zbláznili: co není „leightweight“ to se nedá nosit. Expediční batoh nad dvě kila? A kdo by se s ím tahal? Experti občas sundávají dokonce i loga a potisky, protože to ušetří pět gramů. Výrobci na to raegují a hází na trh pořád lehčí a lehčí materiály, které ale nic nevydrží. Třeba batohy od Osprey, které jsou konstrukčně třída Rolls Royce, se po pár týdnech těžké námahy trhají a švy v nich povolují (jeden chlápek si stěžovatl, že se mu po desíti týdnech v Patagonii rozsypaly zipy pod rukama). Jenže, hm, on se příští sezónu koupí nový a lepší, víme? (Díky bohu jsme se ještě do téhle fáze nedostali)

Nicméně pořád existují dobré odolné batohy i se spoustu blbinek, které přežijí kde co. Měl jsem tu čest si pořídit Summit od Lowe Alpin (amerikáni) a musím řít, že jsem nikdy nenosil nic lepšího. A to dostal zabrat oním „indickým“ stylem v západní Africe.

Irena

Už 3 roky marně sháním nějaký rozumný batoh, který neváží 3 kg a není růžový a vejde se do něj to, co potřebuju na 2-3 týdny sebou, tedy 30 litrů fakt nestačí Poraďte… Potřebuju kapsy na PETku s pitím, místo na ušus, kapsu na zip na mapu, oddělený prostor na spacák a tak. A to vše na ženský záda s rozumně řešeným popruhem přes hrudník. V roce 1992 jsem si ho nechala ušít, ale dnes už nedrží pohromadě a nechat si ušít nový 🙁

redakce

Tak třeba nějaký z: Berghaus Women`s Verden 60+10, Berghaus W C7 2 65+10, Treksport Tatran (4x) 70 lady, DEUTER Aircontact 60+10 SL, Vaude Cimone 55+8, Karrimor Panther 55-65 Lady, Karrimor Cheetah 50-70 F, Karrimor Jaguar 55-75 F, Doldy X Travel 60+10 Ladies.
Obecně bude problém s požadavkem kapsy na PETku. To už dneska není „in“ – nosit PETku a pohodlné kapsy na PETky přístupné shora ve stylu dřívějších batohů Treksport (např. Tatran). Kapsy na aktuálních batozích budou mít většinou přístup šikmo z boku podélně, nebo budou kapsy kratší u dna, většinou síťované.

wenna

vice nez pred rokem jsme s pritelkyni kupovali batoh prave na ten Zeland, jak je nekde vyse zmineno, ale stejne jsme se rozhodli oba dva pro Corazon, ja rock a ona creek, ted uz mame po zelandu a travime nekolik mesicu v asii, sice teda nejezdime na korbe nakladaku, ale ani mistni ridici autobusu se s tim nejak neparou a vyhodi batoh v konecne stanici za jakyhkoliv povetrnostnich podminek 🙂
Chci jen rict, ze se PODLE MEHO NAZORU prave batohy od Corazonu vynikaji jednoduchosti, odolnosti, pri stale zachovanem vysokem uzivatelskem konfortu.

lojzmen

Stará Gemma z asi 1985 už měla výkyvný bederák a variabilní zavěšení ramenních popruhů.

Teď mám Ferrino se spoustou kapes a už nikdy si opět nekoupím batoh s tak otravným množstvím dlouhých popruhů a pásků.

Kdyby někdo dělal repliku staré červené Gemmy, šel bych znovu do toho.

PET láhve – rezignoval jsem na 1,5L (nevejdou se do kapes batohu) a používám menší PET lahve většího počtu.

Lojzmen

Mám batoh Ferrino Overland 60+10.
Po cca 300km má bederákem odřené nejdůležitější švy nosných popruhů. Vodítko posuvného držáku prsního popruhu se nalomilo. Poutko/průchodka u zad, kterým prochází popruh k víku se vytrhlo ze švu. Možná zbytečně dlouhé popruhy nemají zajištění a musím ty konce různě zastrkovat, aby to za mnou nevlálo.
Obecně, má ledvinka Boll, batoh Ferrino, batoh Vaude, vše vyrobeno v Číně, nesou známky stejné továrny, stejných materiálů, stejných barev, stejných konstrukčních řešení. Vypadají lehce a elegantně, ale při denním užívání fujfuj.
Musíš se sám rozhodnout, zda chceš hodně kapes (pak budeš co chvíli hledat tu správnou a zipy budou cinkat), variabilitu objemu (ale pak budeš furt zápasit se dlouhými zdrhovacími popruhy a přezkami), různými složitými udělátky (které se pokazí, jen co zachytíš za větev), zbytečnýmii vychytávkami (například, na co je na cyklobatohu síťka na přílbu, kterou mám stále na hlavě?), atd. Mimochodem, ta síťka na zádech cyklobatohu je bezva, ale stejně jsem byl mokrý 🙂

jakky

Uz asi 7 let pouzivam batoh znacky Tramp typ Yukon, slouzi vyborne, jedina vada byla urvana gumicka u zipu, jinak prezil i pomerne hrube zachazeni na horach ci v bahne na taborech, lehky jako moderni batohy urcite nebude, ale zazil toho dost a jiny bych si uz asi nekoupil. Dvoukomorovy z boku kapsy na pet lahve, pripadne kapsy na tycky od stanu apod, k zadovemu systemu take nemam namitky..

Pvel

zdravim
poradi někdo jaky batoh na vikendove treky do hor…mam dva typy jeden Batoh Deuter Futura Pro 42 a druhy Osprey Talon 44
dik za rady a typy

Monika

Mate někdo zkušenost s batohem Corazon Eiger 55 ? Hledám odolný batoh pro aktivní skautku 13 let a není to snadné. To, co vypadá na obrázku dobře, je v reálu tenký šusťák. Toto je Cordura, což je fajn. V realu jsem ho zatím ale neviděla. Tak jestli po něm mám pátrat. Teď byla na táboře s bráchovým Doldy Pumori 65, byla spokojená, ale stačil by jí menší.Moc díky.

Monika

Mate někdo zkušenost s batohem Corazon Eiger 55 ? Hledám odolný batoh pro aktivní skautku 13 let a není to snadné. To, co vypadá na obrázku dobře, je v reálu tenký šusťák. Toto je Cordura, což je fajn. V realu jsem ho zatím ale neviděla. Tak jestli po něm mám pátrat. Teď byla na táboře s bráchovým Doldy Pumori 65, byla spokojená, ale stačil by jí menší.Moc díky.

Monika

Další záměr byl Doldy X-Travel 60 Travel, ale nemá právě zmiňované kapsy na láhve, což ho téměř vyloučilo. Jinak se mi líbil, škoda. Pumori je mají, tak to nechápu. Asi holky nenosí pití.:-)

Karel

Asi to bude anachronismus, ale nejlepší batoh z těch, co jsem měl, byl starý Horizont. Minimum zipů, švů a čehokoliv, co se mohlo pokazit nebo roztrhat, odolný materiál, tunýlky na popruhy…
Marně za něj hledám podobnou náhradu (v rozumné ceně), víte někdo o něčem?

Martin

zkuste klidne kouknout na batohy znacky Crux. jsou to vlastne jenom kevlar/cordurove neznicitelne pytle. nic vic, nic min. jsou delane hlavne pro manipulqci v horach, skalach, ledech, ale poslouzi i jinde. vim, ze rade lidi nemusi vyhovovat jenom jedna komora, ale zase na nich neni nic, co by se mohlo pokazit…maji nejodolnejsi radu AK.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: