ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ

Bikepackerem snadno a rychle: vybavení pro cykloturistiku a požitek z jízdy

Bikepackerem snadno a rychle: vybavení pro cykloturistiku a požitek z jízdy

Bikepacking – další anglické slovo, které se v poslední době často skloňuje a pro které se těžko hledá český ekvivalent. Může se zdát, že se jedná o marketingovou bublinu cyklistického průmyslu, která zmizí stejně rychle, jako se objevila. Pravdou ale je, že je tu už deset let.



Vývoj bikepackingu šel ruku v ruce s vývojem fatbiků na Aljašce. Eric Parsons (zakladatel firmy Revelate Design) začal šít první rámové brašny ve svém domě v Anchorage už v roce 2007. Hlavní uplatnění nacházely především u závodníků na slavném extrémním závodě Iditarod Trail Invitation. Zájem ale předčil veškerá očekávání a byl tak obrovský, že se Eric zanedlouho pustil do vývoje dalších brašen, umístěných pod sedlo a na řidítka. Všichni dobrodruzi, kteří už nechtěli jezdit po vyjetých trasách, tak dostali možnost opustit tradiční cykloturistiku a pustit se do míst, která dřív nepřipadala v úvahu.

Na bikepacking se dá nahlížet jako na evoluci v cykloturistice. Zásadní rozdíl tkví v tom, že bikepackingové brašny se dají namontovat okamžitě na každé kolo. Nejsou potřeba žádné nosiče. Oproti tradičnímu systému s nosiči a brašnami po stranách se bikepackingové (beznosičové) brašny drží v ose kola. To má zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Společně s limitujícím objemem, který udrží hmotnost na rozumné úrovni, tak z kola nevzniká neohrabaný těžký náklaďák, ale hbitý stroj, který dokáže poskytnout nezkalený zážitek z jízdy. A o tu jde přeci především.

Kam co správně uložit?Kam co správně uložit?

Úsporné táboření

Nedílnou součástí bikepackingu je táboření. Přes den si užít skvělou jízdu na kole a večer spočinout u táboráku daleko od domova. Táboření ale vyžaduje minimalistický přístup. Místa v brašnách není nikdy nazbyt, a tak se budete muset velice brzo naučit, co skutečně potřebujete na kole vézt, a co ne. Pro skládací židle a troje boty tu místo není. Mnohem víc se začnete zajímat o alternativní způsoby nocování, vaření nebo oblékání.

Pokud už vás nebaví vracet se z každé vyjížďky zpátky na stejné místo nebo cestovat ověšeni desítkami kilogramů bagáže a zvažujete svůj první výlet v bikepackingovém stylu, najdete níž několik tipů jak si zabalit, abyste si své „poprvé” užili na maximum.

Těžiště držte nízko

Balení brašen není žádná velká věda, ale ani na ně neexistuje žádný zaručený návod. Každý bikepacker má své postupy a systém v uložení věcí, který mu funguje. A i tak se ho snaží při každé další cestě ještě zdokonalit. Přesto je tu pár rad, které je dobré mít před první vyjížďkou na paměti. Ve snaze zachovat co nejlepší jízdní vlastnosti kola je potřeba držet těžiště co nejblíž u země. Proto je vhodné uložit nejtěžší kusy vybavení (včetně jídla a vody) co nejníž, případně nejblíž k rámu. Tím předejdete nepříjemnému kymácení brašen a chování kola pro vás bude čitelnější. I když se to ne vždy podaří, pro uložení takových věcí je ideální střed rámu.

Vzhledem k tomu, že podstatou bikepackingu je táboření, zabere takový výlet minimálně dva dny. Právě tyhle rychlé krátké úniky od civilizace stojí za obrovským boomem v posledních letech. Projet si lokální traily, večer vypít pivo u ohně, přespat venku a ráno dojet na kole do práce. I to je možné. Protože na kole budete trávit delší dobu, je při balení potřeba myslet na to, co budete během dne potřebovat a co vybalíte až večer. Typickým příkladem je vybavení pro spánek. Karimatka, spacák, stan, hamaka nebo tarp se zpravidla balí do řídítkové brašny. Protože „ložnici” vybalíte až večer. Během jízdy není nutné do brašny sahat. Ta si tak celý den udrží svůj tvar a zůstane na svém místě ve stavu, jak jste ji zabalili. V opačném případě se může stát, že tvar povolí a začne padat na přední kolo, případně dělat jinou neplechu, která zbytečně znepříjemní zážitek z jízdy.

Do řiditkové brašny dejte objemné věci na kempování.Do řiditkové brašny dejte objemné věci na kempování.

Balte natěsno

Náhradní oblečení, nepromokavou vrstvu, lékárnu, vařič a další věci, které budete během dne potřebovat, se většinou ukládají do podsedlové brašny. Do té je snadný přístup, snáz se v ní hledá a její opakované uzavírání na kole nečiní žádný problém. Jak u řídítkové, tak podsedlové brašny platí, že uvnitř musí být všechno doslova namačkané do sebe. Představu vyžehleného trika si vyžeňte z hlavy. Aby brašny držely svůj tvar a během jízdy se nijak nesklepávaly a nedeformovaly, musí být jejich obsah dokonale natěsnaný. V podsedlové brašně je pak nejúčinnější vtěsnat nejtěžší věci co nejblíž sedlové trubce. Brašna se pak nemá tendenci kymácet do stran a povolovat. Čím míň pohybu brašnám dovolíte, tím míň se bude upínací systém opotřebovávat.

Pokud jste někdy viděli naložené kolo s plnou bikepackingovou výbavou, např. na americkém závodě Tour Divide, jistě jste si všimli spousty dalších kapsiček, umístěných na rámu či představci. To už jsou menší detaily, které ale odvedou nemalou službu. V těchhle malých brašnách a kapsách končí drobnosti, které chcete mít ihned po ruce. Nejčastěji jsou to rychlé zdroje energie, foťák, telefon, brýle atd.

Oproti tradičnímu systému s nosiči a brašnami po stranách se bikepackingové (beznosičové) brašny drží v ose kola. To má zásadní vliv na jízdní vlastnosti.Oproti tradičnímu systému s nosiči a brašnami po stranách se bikepackingové (beznosičové) brašny drží v ose kola. To má zásadní vliv na jízdní vlastnosti.

A co batoh?

Zvlášť jezdci na celoodpružených kolech využívají vzhledem k absenci prostoru v rámu batoh. Tím se dá vyřešit mnoho a aspoň pro začátek ušetřit nějakou korunu. Vejde se do něj vodní rezervoár, také se tam dají při pěším zdolávání strmých pasáží přeložit těžké věci, a tím odlehčit kolo pro tlačení. Většinou má držák na helmu a hodí se při nákupech. Na druhou stranu od něj při delších jízdách bolívá za krkem a člověk se výrazně víc potí. Jízda s batohem zkrátka někomu vyhovuje, někomu zas vůbec ne. Pokud ale propadnete bikepackingu, tak vám brašny poskytnou dostatek prostoru pro všechno potřebné a většinou zbude místo i pro nějakou plechovku.

Autor Jan Žďánský

S cestováním na kole začal v roce 2013, kdy vyrazil na svou první velkou cestu z ČR do Japonska. Následoval přejezd USA ze západu na východ i zimní výprava na Sibiř. V loňském roce podnikl bikepackingovou cestu indickým Ladakhem. Tipy na další destinace i vyzkoušené trasy stejně jako testy kol a vybavení publikuje na svém webu Bikepacking.cz.

 

Bikepacking.cz vznikl z čirého nadšení pro svobodomyslné spojení jízdy na kole a táboření v přírodě. Všechno o bikepackingu, testy kol, brašen i dalšího specifického vybavení najdete na www.bikepacking.cz.

 

Svět outdooru 3/2017.

 

Článek vyšel ve Světě outdooru, nejčtenějším outdoorovém časopise u nás.


 

Předplatné 4 čísla ročně až do schránky jen za 95 Kč!


24.04.2018, Jan Žďánský


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů