Výstup na Zugspitze oklikou přes Reintalangerhütte

Pohoří Wetterstein v Bavorských Alpách tvoří hranici mezi rakouským Tyrolskem severozápadně od Innsbrucku a německým Bavorskem v oblasti Garmisch- Partenkirchenu. Nachází se v něm nejvyšší hora celého Německa – Zugspitze s výškou 2962 m.n.m.

Bavorské Alpy – Německo

4-6 denní, Výstup na vrchol
Německo
květen, červen, červenec, srpen, září, říjen
Mírně náročný

Vyrážíme

Již první setkání s bavorským domorodcem je příjemné; nejenže spolu popijeme české pivo, ale můžeme si na jeho louce nechat týden zaparkované naše auto. Takže nahazujeme „bágly“ a hurá do hor. Značenou cestou kolem potoka Hammersbach stoupáme pomalu vzhůru do soutěsky Höllental, kde se u vstupní chatky platí drobné vstupné. Pokračujeme chvíli pěšinou kolem hučícího potoka, místy zase ve skále vytesanými štolami bývalé vodní elektrárny, jež byla v minulosti zničena. Z vysokých skalních stěn zurčí voda všemi směry, často procházíme clonou vodních kapek. Dolinou Höllental stoupáme dále kolem potoka, slunce nádherně svítí, takže nepohrdneme i osvěžující koupelí.

chaty Höllentalangerhütte v závěru doliny máme za sebou asi 600 výškových metrů stoupání a ocitáme se zde v širokém nádherném kotli, zprava sevřeném hřebenem  Waxensteinu, zleva je Höllentalgrat a naproti nám ční v dáli vrchol Zugspitze. Po kalorickém obědě z müssli tyčinek a „kochandě“ počínáme vlevo od chaty stoupat pod severní stěnou Höllentalkogel do sedla Hupfleiten a poté již pohodově docházíme k horské chatě Kreuzeckhaus ve výšce 1650 m.n.m. Od ní se naskýtá náramný výhled do údolí ke Ga-Pa,k jihozápadu se nádherně tyčí nad lesem jako pyramida hora Alpspitze. Dnes máme v nohách asi 10 km s převýšením 1100 výškových metrů a rádi přijímáme nocleh v noclehárně chaty. Plynové vařiče za chatou jenom hučí, v ešusech to bublá a kolemjdoucí Bavoráci mlsně pokukují, cože nám to Vitana připravila za „mňamku“.

Mezi vrcholy Zugspitze a Alpspitze se táhne hřebenová náročná ferata Jubiläumsgrat (D).

Dolina Höllental, bavorské Alpy.

Náročná cesta do sedla Mauerscharte

Další den je opět počasí jako vystřižené, dnes nás čeká přechod natěžko k chatě Reintalangerhütte do údolí v jižní části masivu. Přes louku Hochalm vystoupáváme neznačenou cestou kolem chaty Bergwachthütte k rozcestníku pod východní stěnou Alpspitze, odkud pěšina sestupuje asi 300 metrů kolem stěn Bernadeinwände. V plánu máme výstup značenou cestou přes Stuibenkogel do sedla Mauerscharte, avšak díky slušnému „kufru“ se po strmém šplhání ocitáme na svahu mezi pasoucími se kravami i býky, což zjišťujeme posléze a rychle pokračujeme dál.

Sedlo Mauerscharte je nakonec dosaženo po úbytku jak sil, tak i pitné vody. Jsme vy výšce 1928 metrů a 600 metrů pod námi se táhne dolina Reintal. Počíná dosti strmý sestup cestou Schützensteig, místy sutí. Sestup však nevede přímo dolů do doliny, jak bychom si už přáli, ale místy se musíme šplhat vzhůru pod skalní stěny, abychom se pak znovu spouštěli dolů. Cesta se tak poněkud protáhne na několik hodin a je dosti úmorná. Zvláště když voda dojde úplně a slunce nemilosrdně pálí a pálí. Uvadající těla dostávají novou energii při příchodu ke skalní průrvě se zbytkem odtávajícího sněhu. Nakonec je dosaženo i chaty Reintalangerhütte a sotva usedáme k bavorskému pivnímu moku, začnou se venku všichni čerti ženit. Dnes máme v nohách 12 kilometrů s výstupem 800 metrů a sestupem 900 výškových metrů.

Pod vrchol Höllentalspitze

Ráno je znovu překrásné a nás čeká výstup dolinou Reintal na plato pod hřebenem Höllentalgrat, k chatě Knorrhütte. Dolinou procházíme po jejím pravém okraji, kolem skalní rozsedliny s nádherně mohutným pramenem říčky Partnach, a pak už pomalu, ale jistě šplháme přes skalní práh po značce 801, abychom stanuli u chaty Knorrhütte ve výšce 2052 m.n.m. Dolina Reintal je pod inverzí, jakoby mlžná řeka tekla mezi skalními štíty. Odpoledne po oddechu ještě šplháme přes Brunntalkogel pod vrchol Höllentalspitze a příjemně relaxujeme. Jelikož dnes přenocujeme na chatě Knorrhütte, vaříme si venku stylově jídla Knorr. Dnešní 6 km trasa zdolala převýšení 1070 metrů.

Výstup na Zugspitze si do deníčku nezapíšeme

Poslední den se počasí obrátilo a nevěstí nic dobrého. Ochladilo se a venku je slušná mlha. Vyrážíme cestou č.801 přes náhorní plato Zugspitzplatte k jižní stěně vrcholu Zugspitze. Mlha se stále drží a později začne shora padat voda a to dosti zhusta, že máme co dělat si rychle obléct pláštěnky a uhánět se schovat k hotelu Schneefernerhaus. Jelikož déšť spíše houstne, vyjíždíme nakonec poslední úsek na vrchol lanovkou. Vrchol Zugspitze nás ale nijak nezaujal, jelikož je silně turisticky přetechnizovaný, celý vrcholek je zastavěn hotely, lanovkami a vyhlídkovou terasou, člověk si na skálu pomalu ani nešlápne. Proto se pro nás symbolem Bavorských Alp stala nádherná hora Alpspitze. Po opadnutí deště obhlédneme z vyhlídky celé pohoří a sjíždíme lanovkou dolů k jezeru Eibsee, odkud dojdeme do Hammersbachu k autu. Dnešek měřil 10 km s výstupem 540 m. Poslední ohlédnutí na nádherné pohoří a jede se domů.

Pokud by počasí přálo sestupovali bychom přímo do Hammersbachu soutěskou Höllental, kdy bychom se napojili u chaty Höllentalangerhütte.

Průzračné jezero Eibsee na severním úpatí Zugspitze.

Ubytování v Ga-Pa

Po příjezdu do „Ga-Pa“ se můžete ubytovat v jednom ze spousty hotelů či ubytoven, skutečnost, že jde o turistické centrum se odráží na cenách služeb i ubytování. Levnější variantou je třeba klasická mládežnická ubytovna Jugendherberge. Pokud dáváte přednost spíše domáckému ubytování, volbou může být Garni Schlossblick s výhledem na známý hrad Neuschwanstein u nedalkého jezera Forggensee.

Horské chaty Kreuzeckhaus

• www.kreuzeckhaus-gapa.de, e-mail: [email protected]
  • Ubytování noclehárna člen Alpenvereinu od 26 let 10€ / nečlen 15 €, do 26 let 6 € /  15 € pokoje 2-3 lůžko, do 18 let 10 € / 15 € od 19 let 15 € / 21 €

Reintalangerhütte

• www.reintal.de, e-mail: [email protected]
  • Otevřena od půli května do půli října ubytování vícelůžkový pokoj  člen Alpenvereinu 18 € / nečlen 28 €, noclehárna 12 € / 22 €

Knorrhütte

Obvyklé věci na turistiku + pohyb na feratach (úvazek, feratový set, helma). V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém.

Cesta autem přes Brno, Vídeň a Salzburg slušně ubíhá; přes noc se tak přesuneme až k bavorskému městečku Hammersbach nedaleko Garmisch- Partenkirchenu.

Povolení, poplatky, omezení, zákazy

Hammersbach - Höllentalangerhütte - Kreuzeckhaus - Reintalangerhütte - Knorrhütte - Zugspitze - Höllentalangerhütte - Hammersbach

1. den – Hammersbach – Höllentalangerhütte – Kreuzeckhaus

2. den – Kreuzeckhaus – Reintalangerhütte

3. den – Reintalangerhütte  – Knorrhütte

4. den – Knorrhütte – Zugspitze – Höllentalangerhütte – Hammersbach