Po zajištěné cestě na vrchol Marchreisen Spitze
Feraty

Stubajské Alpy – Rakousko

ferata B

V tomto případě máme před sebou zcela odlišnou, náležitě náročnou a v případě celkového přechodu také velmi dlouhou túru. Přejdeme však asi nejkrásnějšími partiemi celého „dolomitického“ hřebene Kalkkögel. Jako výchozí bod využijeme opět chaty Neue Birgitzköpfl Hütte. Nejprve klesneme na sedlo Halsl, kde celé toto horské dobrodružství začíná (dojdeme zde rovněž pohodlně přímo ze střediska Axamer Lizum – 1 hod 15 min.). První část zajištěné cesty nese název Lustige-Bergler Steig. Zprvu traverzujeme východní stěnu Ampfersteinu a po skalnatých pásech dosáhneme hřebene odkud vede krátká odbočka ke kříži na vrcholu Ampferstein (2 556 m, rozhodně nevynechat!). Před námi leží vzrušující, velmi dobře zajištěný hřebenový přechod na travnatý vrchol našeho hlavního cíle –Marchreisen Spitze.

Z vrcholu skvělé „hlubinné“ rozhledy. Nebýt zaledněných štítů hlavního alpského hřebene na jihu, připadali bychom si jako v srdci Dolomit. Ale naše cesta ještě zdaleka nekončí. Naopak, to nejpěknější máme teprve před sebou. Zajištěný chodník Gsallerweg klesá nejprve travnatým západním hřebenem a točí se ostře k jihu do výrazného skalnatého žlebu. Zde se můžeme i ve vrcholném létě setkat s krajně nepříjemným starým sněhem či dokonce ledem. Pro tento případ se rozhodně vyplatí přibalit do batohu mačky nebo alespoň nesmeky. Dojdeme do sedla Malgruberscharte (2 401 m). Na dalším úseku, směřujícím do kotle Steingrubenkar, nás čeká hned několik výhledově překrásných pasáží. Pomocí dobře instalovaných ocelových lan traverzujeme vrcholky Steingrubenwand a Steingrubenkogel k rozcestí cest. Zde odbočuje jištěná cesta Gsallerweg vlevo a stále dosti exponovaně schází k horskému hotelu Schliecher Alm a následně do údolí Stubai. Naše stezka se od rozcestí stáčí táhlým obloukem doprava a stoupá na sedlo Alpenklub Scharte (2 451 m) přímo v hlavním hřebeni Kalkkögelu. Pomocí příkrých serpentin prudce klesneme k dalšímu rozcestí.

Příjezdové místo

Doliny Stubaital na východě masívu dosáhneme odbočením z dálnice A 13 (Innsbruck – Brenner) výjezdem „Stubaital“ (6 km do Fulpmes). Při příjezdu od severu sjedeme z dálnice A 12 výjezdem „Innsbruck West“ a přes obce Götzer, Birgitz a Axams dojedeme až do střediska Axamer Lizum (1 564 m, parkoviště) nebo do údolí Senderstal k osadě Kemater Alm (1 673 m).

Základním výchozím místem od severu je obec Kematen (610 m) v údolí řeky Inn (8 km západně od Innsbrucku). Odtud vedou lokální silnice přímo pod hřeben Kalkkögel – do bývalé olympijské vesnice Axamer Lizum (14 km) a do údolí Senderstal (přístup na turisticky významnou chatu Adolf Pichler Hütte pod západními srázy Kalkkögelu). Celý hřeben je rovněž přístupný od východu z velké doliny Stubaital. Zde plní funkci výchozího místa větší obec Fulpmes, odkud je možno sedačkovou lanovkou vyjet přímo do masívu Kalkkögel. Pro samotné túry v horách je však nutno vystoupit na některou z výše postavených chat – Neues Birgitzköpfl Hütte, Adolf Pichler Hütte nebo Starkenburger Hütte.

Výchozí bod

Jako výchozí bod využijeme chaty Neue Birgitzköpfl Hütte. Nejprve klesneme na sedlo Halsl, kde celé toto horské dobrodružství začíná (dojdeme zde rovněž pohodlně přímo ze střediska Axamer Lizum – 1 hod 15 min.).

Výstup

Zprvu traverzujeme východní stěnu Ampfersteinu a po skalnatých pásech dosáhneme hřebene odkud vede krátká odbočka ke kříži na vrcholu Ampferstein (2 556 m, rozhodně nevynechat!). Před námi leží vzrušující, velmi dobře zajištěný hřebenový přechod na travnatý vrchol našeho hlavního cíle –Marchreisen Spitze. Dále vede zajištěný chodník Gsallerweg.

Sestup

Pomocí příkrých serpentin prudce klesneme k dalšímu rozcestí. Pokud nejsme drženi návratem k chatě Neue Birgitzköpfl Hütte nebo do Axamer Lizum, můžeme využít výhodné spojky (zn. cesta č. 113) sestupující nejprve na chatu Adolf Pichler Hütte a následně do údolí Senderstal. Cesta č. 111 však pokračuje dál a po severozápadním úbočí traverzuje celý hřeben Kalkkögel. Travnatou terasou Hochtennboden dojde k plochému sedlu Hoadsattel (2 264 m, možný sestup přímo do Axamer Lizum +1.5 hod). Ze sedla vystoupíme zakrátko k blízké restauraci a konečné stanici lanovky na Hoadl (2 340 m) a jako ostatní výletníci se svezeme pohodlně dolů.

Obtížnost (popis)

Jedná se o zajištěnou cestu náročnosti B.

Topografický nákres dostupý z portálu bergsteigen.com: www.bergsteigen.com/fileadmin/userdaten/import/topos/lustig_bergler_steig_topo.jpg