HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ

Batohy

Pilotní článek sekce Batohy. Co požadovat od batohu, jaké jsou typy batohů, o krosnách, materiálové a konstrukční aspekty, jak si vybrat správný batoh, co by měl splňovat nosný systém, doporučení a mnoho dalšího ...



Trochu zavádějící označení kapitoly, protože nejen batohy si hoví na našich zádech při nošení břemen, ale jsou zde nejrozšířenějším “druhem”, a proto tedy “batohy” ať už se jedná o malé batůžky, krosny tedy batohy s vnější konstrukcí či nejrozšířenější batohy s vnitřní konstrukcí. Ještě předtím než se začnete zajímat o samotné batohy si musíte sami ujasnit co budete od batohu požadovat. Zamyslete se nad otázkami jako jsou tyto:

- Jak dlouhé budou vaše aktivity? V jakém ročním období či počasí?
- Jak často v roce budete batoh nosit a jak velký náklad?
- Jaký bude převážně terén ve kterém se budete pohybovat a k jaké aktivitě batoh má být určen?

Před výběrem batohu si tedy odpovězte na všechny otázky, protože bez toho si nelze správně vybrat, pokud vlastně nevíte co chcete. A když už máte jasno není problém si vybírat. Tedy skoro není, hned první problém nastane při výběru správné velikosti, přesněji tedy objemu batohu.

Objem nutný nebo požadovaný!?

Nejzákladnější pravidlo zní: pořiďte si nejmenší možný batoh, který pojme všechny základní věci co potřebujete. Protože jediné univerzální pravidlo (tzv. zákon velkých batohů) je to, že ať máte batoh jakkoliv velký, vždy se vám ho podaří naplnit, ale kdo se pak s tak těžkou bestií má tahat? Proto se vyhněte obrovským batohům, pokud je opravdu nepotřebujete. Za potřebné lze považovat např. zimní či expediční horolezectví, dlouhodobé expedice atd. kde nosíte víc jak 25-30 kg po dlouhou dobu nebo nosíte velký objem (100 litrů a více). V mnoha outdoorových příručkách se doporučuje velikost podle počtu dnů a doby, ale přeci jenom je to hrubý odhad, který nebere v úvahu roční období (léto, zima), aktivitu (foto, horolezectví) apod. Situaci ještě komplikuje fakt, že každý výrobce má svůj systém měření objemu. Takže 60 litrový batoh od jednoho výrobce může být větší než 75 od jiného.

TIP: Inspirovat při výběru velikosti batohu se můžeme také nestorem arktického “outdooru” J. Pavlíčkem, který už přibližně před 15 lety ve své známé knize “Člověk v drsné přírodě” říkal: "Vybavení, které neseme na zádech, se skládá z části fixní a proměnlivé. K váhově téměř neměným věcem patří prostředky tepelné ochrany (péřovka, stan atd.), prostředky k zajištění vody (vařič a nádoby) a prostředky k zajištění bezpečnosti (lana ap.) Složka proměnlivá je potrava a palivo, a to v množství cca 1 kg a objem 2 litry na jednoho člověka na den cesty. Podle toho vybírejte potřebnou velikost batohu"

Mnoho zajímavých informací o batozích se dá na Internetu sehnat od tzv. "backpackerů" nebo přímo výrobců batohů z USA. Informace jsou to pro české turisty velice zajímavé, často zajímavější než z “civilizované” západní Evropy, kde divočina prakticky není a pochodovat s 40 litrovým batůžkem od alpské chaty k chatě je o něčem jiném než stěhovat 40 kg aljašskou divočinou. Na druhou stranu je třeba vlastní úsudek. Dle našeho názoru Američané často a hodně věcí přehání. Např. jejich batohy začínají na 40 a končí na víc jak 100 litrech, kde za 3 sezónní standard považují cca 75 až 95 litrů, což u nás je obrovský bágl na zimní expedice.

V USA standardně udávají velikost batohů v cuin (cubic inch, tedy palec krychlový 2,54 × 2,54 cm), což pro metricky založeného Evropana není srovnání, takže jsem si dovolil převést cuin na u nás více akceptovatelné litry. Jen pro informaci, největší objemy batohů v USA se pohybují kolem 7000 - 7500 cuin!!.

objem v cuin 3000 3500 4000 4500 5000 5500 6000 6500
objem v litrech 50 58 65 73 80 90 98 115

Abychom Vám alespoň trochu usnadnili orientaci a výběr uvedeme v následujícím určité hrubé rozdělení a soustředíme se na jednotlivé důležité funkční součásti batohů.

Objem 30 – 50 litrůBatohy o objemu 30 – 50 litrů

Kategorie nejmenších batůžků pro outdoorové použití. Je zde velký výběr podle předpokládaného použití a podle toho jak jsou takovéto batůžky konstruovány. Horolezec bude mít jiné nároky na batoh na lezení než cestovatel na stopu či prohlídce města. Při lezení po skalách nebo v horách či na feratách vám bude např. vadit každý popruh, přezka nebo nějaký ten úchyt na batohu navíc, který na tuto činnost nepotřebujete a takto vám bude akorát přidělávat starosti různým zachytáváním o skalní výčnělky apod. (např. při lezení úzkých spár a komínů). Běžně však takovýto objem batohu stačí na víkendové outdoorové akce různých druhů. Někdy sice objem omezuje, ale také většinou tříbí váš smysl pro to, nechat zbytečnosti doma. Odměnou vám za to je, mít minimální problémy s batohem, ať už s váhou či jeho velikostí.

Objem 50 - 70 litrůBatohy o objemu 50 - 70 litrů

Nejrozšířenější kategorie batohů, které jsou velice dobře známy všem možným dobrodruhům. Jsou dostatečně prostorné i pro dlouhé pobyty v přírodě v našich podmínkách. Pokud jste skromní, stačí i v zimním období. Uvažte zda vaše akce jsou tak náročné, že potřebujete větší batoh, jestli se tedy dá ještě o batohu mluvit. Většinou bude ohromný batoh označován jako popelnice, hřbetolam, krysa apod. Zvláště tehdy, pokud ho má dotyčný na zádech a snaží se dostat na nějaký kopec. Pozor v této kategorii je důležité na jaký náklad je stavěn nosný systém. Mnoho i velkých batohů není přímo určeno na nesení velkého nákladu nebo pouze s minimálním komfortem, protože jejich nosný systém si s velkou hmotností moc nerozumí.

Objem 65 a více litrůBatohy o objemu 65 a více litrů

Pokud tedy vaše ambice míří výš, prosím zde jsou batohy do nejnáročnějších podmínek připraveny vám sloužit s tím, že se v nich bude nosit kvanta věcí a těžké náklady. Velký objem, kvalitní použité materiály a komfortní nosný systém, vše určeno k nošení těžkých nákladů.

Nosný systém

Bezesporu je nejdůležitější část batohu. Protože to, jak se batoh ponese, rozhoduje o tom, jestli je batoh dobrý nebo špatný. Tedy přesněji o míře komfortu. Někdo se smíří s menším komfortem za nižší cenu či při požadavku nižší váhy batohu. Ovšem pro klasické použití outdoorového batohu je role nosného systému zásadní, protože kdo by nechtěl mít batoh co nejpohodlnější? Samozřejmě samotné tělo batohu je také potřeba mít přizpůsobené svým požadavkům, ale vždy až po nosném systému. Ideální by bylo, kdyby se dalo vybrat tělo batohu samostatně, nezávisle na nosném systému a k němu přidělat nosný systém, který vám nejlépe sedí. To by pak byl ideální batoh. Ale zpátky do reality.

ilustrace nosného systému (TS System fy TrekSport)Nosný systém je zde od toho, aby “převzal” hmotnost nákladu a rozdělit ji do bederního pásu a nosných popruhů vašeho batohu. Zároveň závisí na možnostech stabilizace nákladu a vzdálenosti těžiště nákladu od těžiště člověka (zde velmi také závisí na balení batohu) a také na komfortu, tedy většinou na odvětrání. To se většinou řeší rozpěrnými vlákny což dnes začíná být běžná součást i českých batohů. Rozpěrná vlákna představují zatím to nejlepší řešení díky tomu, že umožňují člověku záda “větrat” a přitom mají minimální nasáklivost vody při propocení a za nepřízně počasí. Důležitou součástí nosného systému je výztuha. Ta umožňuje koncentrovat a redistribuovat váhu nákladu do nosného systému. To je známé již dlouhou dobu, od výroby prvních krosen na dopravu nákladů v horách či na salaše. Proto se výztuhy promítly i do výroby batohů a krosen pro turistické účely. Ovšem s postupem času a rozvojem batohů s vnitřní konstrukcí se občas na funkci konstrukce pozapomnělo, což znamená, že mnoho batohů má vnitřní konstrukci nedostatečnou, tedy nedostatečně tuhou, která díky nedostatečné pevnosti nemůže přenést správně hmotnost do nosného systému. To ostatně také souvisí s provedením hlavních prvků nosného systému, bederního pásu a nosných popruhů, kde mnohdy není dostatečná opora pro velký náklad.

Batohy můžeme rozdělit na několik skupin dle provedení nosného systému:

bezkon.JPG (5828 bytes)Batohy bez konstrukce

Většinou to jsou batohy menšího objemu a spíš jen batůžky, ale občas se objevují i větší batohy. Mají jen minimální konstrukci, nebo vůbec žádnou. Konstrukce bývá většinou zaměřena na komfort nošení a tedy větrání, než na distribuci váhy. U některých je výztuha z pěnového materiálu po celé ploše zad.

Hlavní výhodou je to, že jsou lehké, skladné a relativně levné a je zde velká škála modelů postihující nejrůznější aktivity.Nevýhodou je snad akorát to, že nejsou vhodné na nošení těžších nákladů, ale protože na to ani nejsou určeny, tak je to spíš akademická námitka. Nyní se často vidí i batůžky konstruované k nesení pouze na jednom rameni, ale to je vhodné do města a skutečně pouze na nenáročné výlety i když je pravda, že běžný lehký baťůžek občas také nesu jen na jednom rameni i na horských stezkách.

příklad moderní krosny fy GregoryKrosny

U nás minimálně rozšířené, což je velká škoda. O moderní podobě se už vůbec nedá mluvit. Přesto jsou moderně provedené krosny výborné a na nošení přetěžkých nákladů nejvhodnější. Mají pevnou konstrukci, která přenáší veškeré síly, takže je možné nosný systém velice vhodně vyladit. Často se zmiňuje také jejich nižší cena, ale to jen ve srovnání v zahraničí s batohy. 
Hlavní výhodou tedy je velká nosnost těžkých a neskladných nákladů. Mají velký objem a ten bývá vhodně rozdělen a spolu s množstvím kapes účelně organizuje vnitřní objem. Komfort zajišťuje také lepší větrání. Nevýhoda je zřejmá a proto také u nás krosny nejsou skoro vůbec používané. Jsou mnohem méně stabilní v terénu. Většinou jsou také širší a těžkopádnější.

Batohy (s konstrukcí)

Většina batohů u nás provozovaných jsou batohy s vnitřní konstrukcí, takže se na tento typ zaměříme podrobněji. Hlavní výhodou batohů s vnitřní konstrukcí je to, že umožňují lepší spojení člověka-nosiče a nákladu, díky mnohem bližšímu těžišti nákladu a osoby. Díky tomu jsou vhodné i do náročného terénu a méně omezují pohyblivost. Nevýhodou se může zdát to, že vyžadují mnohem pozornější balení pro zachování svých vlastností a stále i přes pokroky (použití rozpěrných vláken apod.) je komfort a zvláště větrání horší, neboť batoh přiléhá přímo k tělu.

Asi nejdůležitější je si uvědomit, že hmotnost do asi 20 kg je schopen komfortně odnést na vašich zádech téměř jakýkoliv batoh s nosným systémem a s výztuhou. Pokud tedy nenosíte větší náklady, nemá smysl investovat velké peníze do super odolných a drahých nosných systémů určených pro těžké expediční náklady. Ovšem pokud nosíte často větší náklady, tak vám většina batohů nebude dostačovat, protože komfort nošení je tím drasticky zhoršen. Ovšem to se plně pozná až po porovnání s lepším batohem. Bohužel většina batohů české a slovenské provenience spadá do kategorie batohů s nosným systémem do 20 kg. Zatím neznám žádný, který by byl určen ke komfortnímu nošení nákladu přes 30 kg. Ostatně pokud nemíříte do náročného terénu, tak při nošení velkých a těžkých nákladů se určitě lépe uplatní krosna. Žádný nosný systém vám náklad sice neulehčí, ale rozdíl v komfortu nesení je obrovský. Časté jsou také nářky nad velkou váhou pevnějších nosných systémů. Zde je třeba si uvědomit, že čím těžší náklad, tím pevnější nosný systém a tím nutně více materiálu a větší váha. Nelze čekat od kilového pytle z Cordury stejné pohodlí jako od vypolstrovaného anatomicky tvarovaného nosného systému, který ovšem i váží o dost víc. Váha batohu velikosti 75 litrů s pevnějším nosným systémem se běžně pohybuje kolem 2 až 3 kg. Tato hmotnost může být pro určité akce překážkou, zvláště když zápasíme s gramy. Proto také je třeba zvážit o co nám jde především. O životnost batohu, o komfort nošení i za parného léta, nebo naopak o co nejmenší váhu a to že větrání nepotřebujeme, když je batoh určen na jednu akci pouze do zimních podmínek.

Ostatně opět si můžeme připomenout J. Pavlíčka a jeho známou knihu: "Poměr vlastní váhy batohu k nosnosti je úzce spjat s životností materiálu – platí čím pevnější, tím těžší. Pro extrémní podmínky, kdy zápasíme s gramy, je vhodný půlkilový batoh o obsahu 120 litrů a nosnosti 50 kg. Jeho životnost je 100 – 200 dní akce, při šetrném zacházení i déle! Tento batoh může sloužit i jako nánožník k zesílení tepelné ochrany. Krosny mají spousty mrtvé váhy na konstrukci a jsou příliš těžké. Větší pohodlí a větrání zad výhody tohoto batohu nevyváží! K samovýrobě takového jednorázového batohu potřebujete jen 2 běžné metry pevné “šusťákoviny”, 1 m autopopruhů, 4 m užších popruhů a dvě samosvorky. Pak už pouze 6-8 hodin domácí práce! Má trojité dno, 20 cm ode dna je zdvojený, podšité jsou všechny úchyty popruhů. Takovýto batoh sice vyžaduje pomoc kolegy při nandávání i sundávání batohu ze zad, ale cesty které s těmito batohy byly v osmdesátých letech vykonány, zasluhují dodnes náš obdiv!"

My se budeme dále věnovat klasickému batohu určenému na outdoorové použití. Tedy batoh univerzální a s přiměřeně dlouhou životností. Takový batoh se skládá z těla batohu (zde máme náklad), konstrukce, která přebírá a soustřeďuje hmotnost nákladu do nosného systému a samotné “připojení” k tělu člověka, což zprostředkovává v hlavní míře bederní pás a nosné popruhy, které by měly být prodyšně polstrovány vzhledem ke komfortu za parného léta.

Konstrukce

příklad nosného systému (ArcLight fy Dana Design)U batohů s vnitřní konstrukcí se nejčastěji používá provedení konstrukce ze dvou paralelních duralových listů. Největší rozmach začal roku 1967 u firmy Lowe Alpine která představila svou řadu Expedition s konstrukcí Parralax ze dvou duralových listů. Vlastně dodnes je to nejrozšířenější sytém, i když se zkoušejí i jiné rozmístění a doplňky. Jde totiž o to, že pokud je konstrukce z běžného materiálu, tak je měkká a jednoduše formovatelná rukou na kontury vašich zad. Ale když je jednoduše tvarovatelná, tak jednoduše zkolabuje pod váhou 40 kg nákladu a nemůže dokonale plnit svou funkci. Takže různí výrobci to řeší různě. Od použití kvalitních duralových slitin (např. Kelty či McHale) přes výztuhy z uhlíkových vláken (např. Gregory a Dana Design), hodně je také rozšířen koncept doplnění klasické duralové konstrukce plastovou výztuhou (Lowe Alpine, The North Face, z evropských firem Tatonka, VauDe či Deuter). Tato plastová výztuha pomůže zpevnit konstrukci a zároveň také tvaruje batoh a v neposlední řadě zlepšuje organizaci nákladu, kdy vás nic netlačí do zad. Ke konstrukci mají velmi blízký vztah také kompresní popruhy. Ty totiž kromě toho, že slouží k přichycení spousty věcí, mají hlavní úlohu ve stabilizaci nákladu a udržení plochého profilu batohu. Protože čím je batoh hlubší a tedy dál od těla člověka tím má také dál těžiště a tím víc to člověk musí kompenzovat předklonem.

Bederní pás

1beder1.JPG (5885 bytes)Konstrukce je tedy nosná kostra batohu, ale nosné popruhy a bederní pás jsou nutné k uchycení batohu na člověka a tím mají veliký vliv na komfort. Nejdůležitější částí je bederní pás. Konstrukce batohu by měla umožňovat většinu váhy soustředit na bederní pás a toto rozložení regulovat. U bederního pásu to ovlivňuje jeho provedení z hlediska vnitřní stavby, tvaru i jeho připojení k batohu. Bederní pás by měl být anatomicky tvarovaný, dostatečně komfortně polstrovaný a špatně (otlaky!) a správně anatomicky tvarovaný bederní pás (katalog Dana Design)přitom pevný pro přenos dané váhy. Anatomicky tvarovaný znamená, že by měl obepínat bedra-boky ze všech stran rovnoměrně, neměl by být rovný či placatý, neboť takové bederní pásy nedrží na místě a aby přenesly danou hmotnost, musí se utahovat a stále upravovat. Komfortně polstrovaný také neznamená velký a tlustý. Hodně vnitřního pěnového materiálu bez slaminování jednotlivých vrstev a bez výztuhy není schopno přenést danou váhu. Polstrován by tedy měl být jen tak, aby zajistil komfortní nesení a přenos váhy. Pro přenos váhy je důležitá torzní pevnost bederního pásu a také připojení k batohu a možnost dotahování a stabilizace.

nosné popruhy ...Nosné popruhy

Platí zde v podstatě to samé jako u bederního popruhu. Anatomicky tvarované, pohodlně polstrované a přitom pevné, aby rozložily nesenou váhu. Důležité je místo připojení nosných popruhů a také stabilizační popruhy a jejich uchycení. Nedílnou součástí nosných popruhů je i připojený hrudní dotah, který zlepšuje stabilitu batohu při náročných aktivitách.

Přístup k obsahu batohu

Je zde několik možností jak se k věcem uloženým v batohu dostat. Základní jsou dva typy: batoh s horním plněním, batoh s čelním plněním a pak kombinované, tedy horní i čelní plnění.

Horní plnění (top loading)
Původní, klasická a bezproblémová možnost přístupu dovnitř batohu. Výhodou je velká možnost variability objemu, zvlášť ve spojení s větším nástavcem a posuvným víkem. Batoh bez posuvného víka umožňuje měnit vnitřní objem mnohem omezeněji. Vzhledem k tomu, že hlavní komora batohu je přístupná pouze svrchu, je zde minimální šance selhání a batoh je také mnohem lépe odolný vlhkosti. K batohům s horním plněním se počítají i dvoukomorové batohy, které mají spodní komory (většinou určenou na spacák) přístupnou zvláštním čelním zipem.

příklad batohu s čelním plněním (zip) fy GregoryČelní plnění (panel loading)
U těchto batohů je hlavní komora přístupná z čela batohu jedním či více zipy. Umožňuje to mnohem lepší organizaci věcí uvnitř batohu, ale je bezpodmínečně nutné pojištění tohoto vstupu do batohu. Tedy zkontrolujte solidní provedení zipů a pojištění, většinou popruhy s přezkou. U nás je nejznámějším představitelem této kategorii téměř již klasický batoh Gemma. Jeho velkou nevýhodou je to, že jen u některých modelů má hlavní vstup do batohu pojištěn jinak než zipem. Další nevýhodou je minimální možnost zvětšení objemu batohu nad mez danou samotným batohem. Také přeplňování není vhodné protože zvyšuje namáhaní zipů a risk jejich selhání.

Kombinované plnění
Kombinuje výhody obou a při solidním zpracování přináší řadu výhod. Jak lepší organizaci vnitřních věcí, tak možnost změny objemu a vrchní přístup. U nás není moc rozšířeno, ale jako příklad lze uvést např. Doldy Everest 70 (kde se výrobce inspiroval v batozích firmy Dana Design, což není na škodu použít osvědčený model, škoda, že se ještě neinspiroval i v provedení nosného systému).


01.06.2001, Jan Hotmar


Diskuse


Dušan
Dušan
Máte nějaké zkušenosti s tímto batohem? Co něm soudíte? Hledám batoh pro celoroční vícedenní nošení v našich podmínkách a sezóní (letní) do velkých hor.
07. 12. 2006, 23:37:00
Petr10
Petr10
Krásný článek o tom, jak vybrat batoh. Já osobně doporučuji batohy Dakine.
19. 03. 2013, 22:24:00
Ahoj koukam že nejsem sama kdo je fanda této zančky:) Za mě tyhle: batohy Dakine
05. 08. 2014, 12:30:04

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze