Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Focení při aktivitách v zimních horách

Focení při aktivitách v zimních horách

„Nejkrásnější hory jsou zimní hory s nízkým sluncem“ – a lyžař nebo snowboardista, obklopený zvířeným prachovým sněhem. Fotit lidi, pohybující se v letních horách, je výborné, ale ideálním zimním podmínkám se léto nemůže vyrovnat.



Výlety s focením ve sněhem pokrytých horách jsou náročnější než v létě, ať už z hlediska nároků na fototechnikuteploty pod bodem mrazu, horší povětrnostní podmínky(sněžení, déšť) až po možné větší objektivní nebezpečí (laviny).

Fototechnika v horách

Zima se obvykle vyznačuje teplotami různě hluboko pod bodem mrazu – s výjimkou pozdně jarních ledovcových túr. S tím je potřeba počítat a přizpůsobit množství baterek předpokládané době pohybu v teplotách pod bodem mrazu. Fotoaparát pro zimní hory by měl bezchybně pracovat i při teplotách -20 °C a méně. Samozřejmostí je dostatečná mechanická odolnost, když na lyžích nebo snowboardu se občas padá v duchu sloganu „Kdo nepadá, jezdí pod své možnosti“.

Pro převážně statické obrázky je dostačující lepší kompakt, ale pokud chcete fotit i pohyb, je zrcadlovka nezbytností. Podobně je to i s možnými ohniskovými vzdálenostmi objektivů, na statické fotky stačí klasický setový objektiv 18-55 mm. Pokud dáváte přednost obrazovému záznamu pohybu, je potřeba uvažovat o objektivech, jejichž horní rozsah zoomu končí minimálně hodnotou 135 mm (ještě lépe 200 mm). Větší rozsah a delší ohniskové vzdálenosti umožňují fotografovi lépe zachytit pohybující se lidi na větší vzdálenosti a na rozsáhlejší ploše. To si každý ověří při svém prvním pokusu dobře zachytit lyžaře pohybujícího se ve volném terénu.

Dobré využití stínů ranního slunce při výstupu na kamčatský vulkán Korjakskij.Dobré využití stínů ranního slunce při výstupu na kamčatský vulkán Korjakskij.

K zrcadlovce je vhodné doplnit sluneční clonu a filtry – alespoň UV/skylight a polarizační filtr. První z nich je primárně myšlen jako ochrana první čočky objektivu před mechanickým poškozením a znečištěním, zatímco s polarizačním filtrem si můžete vyhrát za slunečných dnů s občasnými mraky.

Lyžování a snowboarding na fotkách

Za dobrých podmínek je u fotografa nutností asertivní přístup ke členům skupiny, kteří by nejraději jezdili libovolně bez omezení. Nechtějí plnit příkazy fotografa k tomu, kde mají jet, jak dlouhý má být oblouk, jak daleko mají být jednotlivé stopy vedle sebe apod. V případě jednoho nebo dvou lyžařů je to snadné, navzájem si nepřekážejí a nejsou současně v záběru. Horší je situace u vícečlenných skupin, kdy mají všichni tendenci sledovat právě jedoucího lyžaře/snowboardistu, a tak se při focení vzhůru do svahu velmi často dostávají do záběru.

 

NA CO DÁT POZOR?

  • Při focení lidí na sněhu vadí větší vzdálenosti v kombinaci s použitím příliš krátkých ohniskových vzdáleností – na výsledném obrázku je z lyžaře jenom malá skvrna na velké bílé ploše.

  • Nevhodné oblečení – pokud někdo vyrazí lyžovat celý v bílém, nebo naopak v černém, je jeho focení zbytečné, protože na bílém pozadí v bílé dokonale zanikne, zatímco v černé z něj bude jen tmavý flek. Ideální je kombinace alespoň dvou barev u kalhot a bundy tak, aby se daly snadně odlišit od sněhu. Chybou také bývá „svítící“ čepice nebo přilba oproti zbytku oděvu.

Různé možnosti focení ve sjezdu

Široké svahy různého sklonu – fotograf jede jako první, zvolí si vhodné stanoviště a vysílačkou nebo gestikulací upřesní, kudy mají jet ostatní. Ve správný okamžik – sjíždějící je v oblouku v oblacích zvířeného sněhu, vhodný směr slunce a dobré pozadí, stačí zmáčknout spoušť a je to.

Ve žlabu při sjezdu – na začátku žlabu může fotograf dobře zachytit lyžaře s hloubkou pod ním a krásným panoramatem okolních hor, načež by se měl rychle přesunout do dalšího co možná vhodně exponovaného úseku pro další snímek z nadhledu. Pak začíná focení ze strany nebo částečně z podhledu. K tomu je potřeba jet jako první, a na vhodném místě se přemístit mimo spádnici žlabu – ideálně pod skalní blok či do rozvětvení žlabu, kde nehrozí smetení při pádu sjezdaře nebo uvolnění sněhového splazu. Možnosti focení jsou omezené, sjezdaře je možné fotit pouze na krátkém úseku při průjezdu kolem stanoviště fotografa. Focení dále nahoru, nebo naopak dolů, postrádá smysl, protože okolí a pozadí metodicky dobře jedoucího sjezdaře je nevypovídající. Při focení přímo vzhůru se také může stát, že svah, který má reálně sklon třeba 40 stupňů, vypadá na fotografii jako cvičná loučka.

Focení do žlabu – stativ, teleobjektiv a vysílačka jsou nepostradatelné. Fotograf si nezalyžuje, protože čeká na to, jak pojedou sjezdaři, a snaží se je co nejlíp zachytit z protilehlého hřebene, svahu nebo sedla. Sjíždí se jeden po druhém, za malého lavinového nebezpečí i ve více lidech. Fotograf se krčí za stativem a fotí.

Při výstupu – fotograf jde vlastní stopou a musí na tom být fyzicky líp než většina skupiny, aby se stíhal pohybovat do různých stran a úhlů. Při pohybu na bezpečných svazích je nejlepší, pokud postupuje souběžně se skupinou a podle jejího pohybu a pozadí za ní fotí.

Skoky a pády při sjezdu – povedené fotografie mají velký úspěch. Zatímco při skocích je všechno předvídatelné a hodí se foťák s vysokým počtem snímků za vteřinu, focení pádů je do jisté míry náhodné. Na povel nikdo nepadá dobrovolně, a proto povedených fotografií pádu je oproti jiným zimním fotografiím minimum.

 

Přeskakovaný oblouk na velmi strmém svahu focený z nejmenší možné vdálenosti, rušivě působí na pozadí sluncem zalité svahy.Přeskakovaný oblouk na velmi strmém svahu focený z nejmenší možné vdálenosti, rušivě působí na pozadí sluncem zalité svahy.

Pro focení pádů je nutné být stále ve střehu a dokázat předvídat to, co jsou schopni lyžaři „spáchat“.Pro focení pádů je nutné být stále ve střehu a dokázat předvídat to, co jsou schopni lyžaři „spáchat“.

Focení na širších svazích nebo ve žlabech je za přítomnosti čerstvého prašanu nejlepší, i když nesvítí slunce.Focení na širších svazích nebo ve žlabech je za přítomnosti čerstvého prašanu nejlepší, i když nesvítí slunce.

 

TIPY A TRIKY

  • Pro pohyb s foťákem se mi osvědčilo použití klasické brašny, kterou přetahuju přes krk a popruh zkracuju tak, aby se brašna dotýkala spodních žeber a nepřekážela při výstupu nebo sjezdu. Pokud je i přesto volná, doplňuju další popruh kolem hrudníku.

  • Před vstupem do chaty nebo obecně do teplé místnosti je vhodné dát fotoaparát do igelitového sáčku, aby se voda objevila zvenku na tašce, a ne na všech plochách fotoaparátu.

  • Při focení na strmých svazích není vždycky možné udržet horizont v ideální vodorovné poloze, a proto je ho potřeba při zpracování fotografií opravit – vhodně ho srovnat.

  • Focení s velkým rozdílem světelných podmínek mezi stínem a přímým sluncem obvykle ve stínu vyjde z lyžaře „čistá“ silueta, což se dá do jisté míry kompenzovat přisvícením bleskem nebo použitím přechodového filtru, který se ale uplatňuje jen u focení krajin.

  • Modrý až zašedlý sníh – spousta lidí, kteří asi nikdy nebyli v zimě na horách, tvrdí, že sníh musí být vždycky bílý. Není to pravda, v reálném světě má v brzkých ranních nebo podvečerních hodinách sníh ve stínech různé odstíny modré až šedé barvy. Nekorigoval bych to. Možností je převedení do stupňů šedi u fotografií, kde se to hodí.

  • Dobrá motivace k zimnímu focení lidí při pohybu na sněhu je prohlédnut si fotografii v časopisech a na webu, a pak si zkusit představit, jak snímek vznikl, co musel autor a vyfotografovaný udělat pro to, aby dopadla takhle dobře.

 

 

Focení přímo proti svahu 5671 metrů vysokého Damavándu ve výšce asi 3500 m.Focení přímo proti svahu 5671 metrů vysokého Damavándu ve výšce asi 3500 m.

 

Jan Pala se skialpinistickým aktivitám věnuje dvě desetiletí od Kanady přes Evropu, Blízký východ až po východní Asii (Japonsko, Kamčatka). Je autorem knihy Hory a sníh (Jan Pala, Iva Filová a kol., Epocha 2010) a spoluautorem knihy Horolezecká abeceda (Tomáš Frank, Tomáš Kublák a kol., Epocha 2007). Skialpinismus propaguje od metodiky přes kurzy až po přednášky.


26.12.2015, Jan Pala


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů