Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Vozík i kočárek BeneCykl Kozlík

Pokud rádi cestujete přírodou v létě i zimě na kole, případně si užíváte in-line bruslení či jogging, nemusí narození dítěte tyto aktivity příliš omezit. V krátké době uveřejňujme již třetí test dětského vozíku za kolo. Český výrobek Kozlík je současně i sportovní kočárek do terénu…




Vozík BeneCYKL Kozlík Standard
Rozměry: 100 x 72 cm
Váha: 7,2 kg
Zesílená kostra z hliníkové slitiny
Rozložitelná konstrukce
Polohovatelné nastavení celé sedačky
nakloněním kolem osy zadních kol
Nosnost: 50 kg
Infocena: 14 500 Kč
Dodává: BeneCYKL

Pokud rádi jezdíte na kole, cestujete přírodou v létě i zimě, případně si užíváte in-line bruslení či jogging, nemusí narození dítěte tyto aktivity příliš omezit. Vozík za kolo a současně i sportovní kočárek do terénu se spojují v českém výrobku nazvaném Kozlík. Celková hmotnost Kozlíku je pouze 7,2 kg, což je opravdu velmi málo, při nosnosti do 50 kg. Délka kočárku je rovný metr, šíře pak 72 cm, do osobního výtahu se tedy také vejde.

Kostra vozíku je vyrobena z pevných trubek Al slitiny, použita jsou 20“ kola. Za velmi praktické považuji polohovatelné sedátko a také stavitelnou boudičku, vyztuženou sklolaminátovými pruty. Celý vozík je velmi snadno přestavitelný i lehce rozebíratelný pomocí cyklistických rychloupínáků. Do „kufru“ auta-kombíku se vejde i bez rozebrání, do menšího auta jde Kozlík snadno rozložit. Šikmý závěs jeho kol byl zvolen pro dobrou boční stabilitu v zatáčkách a na nerovnostech. Přední třetí otočné kolečko má standardně průměr 12 cm, lze si ale zvolit i 10 a 20cm průměr nebo dokoupit samostatně prodejné „joggingove“, 14palcové, huštěné kolečko s vidlicí. Ke kolu je vozík připojen nastavitelnou tažnou tyčí s pevným závěsem.

BeneCykl Kozlík - kočárekBeneCykl Kozlík - přívěsný vozík

BeneCykl Kozlík

Dítě může ve vozíku jet s boudičkou, případně i s tropikem a požívat ji jako ochranu před sluncem, hmyzem a větrem. V případě potřeby lze naopak boudičku zcela odhrnout, mít ji sklopenou, sundanou, a dítě tak může být v plném kontaktu s okolím. Před nečistotou a kamínky odletujícími od zadního kola je před dítětem ochranný plastový štít. Zde je důležité připomenout, že i zadní kolo je vhodné opatřit kvalitním blatníkem. Před deštěm pak dítě dokonale chrání průhledná pláštěnka. Sedačka i boudička jsou vyrobeny také z nepromokavého materiálu žluté a modré barvy. Vzadu je stavitelné a sklopné kočárkové madlo, pod ním je umístěn batůžek na důležité věci pro dítě. Na suchých a prašných cestách je nutné jet jen tak rychle, aby prach nevířil za kolem (v případě potřeby lze i pro tento účel použít dobře odvětranou pláštěnku), před běžným blátem a vodou chrání dobrý blatník a ochranný štítek vozíku dostatečně. Nečistotu z vozíku jsme celkem snadno odstraňovali nasucho kartáčem, lze ale použít i vlhkou houbu, případně se slabým saponátem, je-li špína mastná.

BeneCykl Kozlík, bezpečnostní pásyBeneCykl Kozlík, dítě je ve vozíku kryto

Testovali jsme základní provedení Kozlíka a i v tomto provedení nám zcela vyhovoval pro přepravu 1,5 roku starého dítěte na našich cyklovýletech. Co se týká bezpečnosti, je dítě v sedačce bezpečně upevněno pětibodovými pásy, pro případné převrácení vozíku je dítě dále chráněno trubkovým obloukem nad hlavou  a vyčnívající trubkovou konstrukcí blatníků, které jsou zevnitř vozíku polstrované. Helma je samozřejmostí a bezpečnost dítěte dále zvětší. Nevýhodou však je, že dítě se v helmě opírá vzadu jen jejím okrajem, což není příliš pohodlná poloha. Při jízdě v helmě je tedy vhodné záda dítěte podložit. Zvenčí je vozík opatřen reflexními prvky a signální vlaječkou. Dozadu lze snadno při zhoršené viditelnosti připevnit i výstražné světlo.

 

Při našich testovacích jízdách nedošlo k žádné havárii, či poškození vozíku Kozlík ani jezdce s  kolem. Havárii úmyslně simulovat jsme se zatím neodhodlali. Při rozumné a zodpovědné jízdě je tento vozík bezpečný pro všechny zúčastněné. Cyklista na tažném kole samozřejmě zátěž vozíku cítí, ale v běžném terénu se nejedná o nějakou větší, nezvládnutelnou námahu. Veze cenný náklad, tak samozřejmě neriskuje a rozmýšlí pečlivěji cestu, počítá i s delší brzdnou drahou. Určitý návyk je ale nutný pro odhad šíře tohoto dvoustopého přívěsu. Tam, kde kolo projede, nemusí už stejně snadno projet vozík. To platí i v zatáčkách, jsme-li zvyklí projíždět je těsně u kraje. Nebezpečné také může být rychlé najetí na větší kámen, nebo v zatáčce najetí vnitřním kolem ve větší rychlosti na obrubník.

BeneCykl Kozlík, verze Speciál pro handicapované dětiBeneCykl Kozlík - kocarek s batohem

BeneCykl Kozlík - kocarekBeneCykl Kozlík - zcela zakrytý

Před jízdou je vždy nutné zkontrolovat zajištění tažné tyče-oje na obou koncích. Při změně polohy sedačky (sed či pololeh) je také nutné seřídit sklon a geometrii kol podle přiloženého návodu. U testovaného vozíku bylo vhodné mít kolo vybavené přídavným cyklistickým stojánkem. Testovaný závěs totiž neumožňoval položit tažné kolo i s připojeným vozíkem, aniž by se poškodil závěs ke kolu. Kolo bylo nutné opřít nebo vozík předtím odpojit. Před uveřejněním tohoto testu nám bylo výrobcem sděleno, že je již vyvinut nový závěs, který tento nedostatek odstraňuje. Výrobce Kozlíka, firma BeneCYKL i nadále na vývoji vozíku pokračuje a rozšiřuje jeho varianty.

BeneCykl Kozlík - navlékání krytuBeneCykl Kozlík zakrytýBeneCykl Kozlík s pláštěnkou

Firma BeneCYKL má navíc v nabídce jednu unikátní variantu, Kozlík je nabízen v provedení Speciál se zesílenou kostrou a s nosností do 70 kg pro děti většího vzrůstu s pohybovým handicapem. Výrazně tím rozšiřuje možnosti cestování pohybově handicapovaných dětí. A to jak v sestavě pro zapojení za kolo, tak v sestavě terénního vozíku. Vozík Kozlík je též možno zakoupit v rozšířeném vybavení se setem pro in-line bruslení či jogging, s účinnou bubnovou brzdou na zadních kolech. Ke všem nabízeným modelům pak můžeme samostatně dokoupit set na zimu s lyžemi a tažnými tyčemi.

 

Text a foto Pavel Krupka, Svět outdooru 2007

 


30.08.2007, Pavel Krupka