Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Test nafukovací kanoe Gumotex Palava

Test nafukovací kanoe Gumotex Palava

Poprvé za celou dobu své existence se nafukovací kanoe Palava dočkala skutečné modernizace. Změny se razantně dotkly konstrukce i materiálů, na rozdíl od předchozích úprav, kdy se jednalo pouze o vylepšení ventilů nebo úpravu sedaček.



 

Údaje výrobce:

Určení: dvoumístná nafukovací kanoe pro užití do WW 2

Materiál: Nitrilon

Hmotnost: 17,5 kg

Rozměry: 400x90 cm

Max nosnost: 240 kg

Rozměry po sbalení: 55x40x25 cm

Infocena: 15 449 Kč

Dodává: Gumotex

 

Historická událost

Poprvé za celou dobu své existence se nafukovací kanoe Palava dočkala skutečné modernizace. Změny se razantně dotkly konstrukce i materiálů, na rozdíl od předchozích úprav, kdy se jednalo pouze o vylepšení ventilů nebo úpravu sedaček. Již dříve byly šikmé a do kleku příjemnější sedačky nahrazeny rovnými a divokovodní vlastnosti ustoupily pohodlí. Výrobce už také na svých webových stránkách a dalších informačních materiálech novou Palavu překategorizoval o stupeň níž, pouze do obtížnosti WW 2 . Turistické možnosti jsem testoval s plně naloženou lodí na Sázavě pod Krhanicemi při 80 cm, technickou jízdu na Vydře a vlastnosti na vodnatých tocích na Čeňkárně na Otavě těsně pod 1. povodňovým stupněm.

Gumotex Palava, foto Šťovík

 

Konstrukční změny

Samotný princip lodi se nezměnil: dva boční válce a profilované dno s přetlakovým ventilem, pevně spojené dohromady. Nejzásadnější a bezesporu vítanou novinkou je změna konstrukce bočních válců. Jejich průměr zůstává stejný (29 cm), ale zmizel lepený „šev“ s provlečenou obvodovou šňůrou. Toto slabé a k poškození náchylné místo nahradil plochý překryvný slep, jak jej známe z jiných gumotexových lodí, např. Baraky. Zcela tak zmizel jeden z nejslabších konstrukčních článků lodi, který často vedl k fatálním destrukcím.

Gumotex Palava: nový slep bočního válce a nová, komfortnější sedačka, obvodové šňůry končí na úrovni paluby, foto Šťovík

Další konstrukční změnou je prodloužení plavidla. Paradoxně se tím Palava vrací na samotný začátek svého vývoje – prototyp kanoe byl původně delší, než později vyráběný model 380. Proč a o kolik byla prvotní loď ve finále zkrácena přesně nevím, ale současná Palava je o 20 cm delší a měří tedy rovných 400 cm. Zvýšení „tonáže“ umožňuje naložit více materiálu, což je u kanoe turistické kategorie vždycky vítané.

Gumotex Palava: nový slep bočního válce a nová, komfortnější sedačka, obvodové šňůry končí na úrovni paluby, foto Šťovík

O to lepší je, že na prodloužené verzi jsem nezaznamenal vůbec nic negativního. Ba naopak: Palava 400 má na přídi a na zádni lehce zúžený profil dna. Ačkoli zúžení není nijak markantní, stačí k tomu, aby loď klouzala po vodě podstatně elegantněji ve srovnání s předchozím modelem 380, jenž se vodou prodírá dost těžkopádně. Z objektivního porovnání obou modelů dokonce vychází nová Palava jako rychlejší a obratnější. To se projevilo například na technických úsecích Vydry, kde se muselo často kličkovat mezi kameny. Svůj podíl na tom má nejen konstrukce, ale i hmotnost plavidla, jež klesla o celých pět kilogramů. Počáteční obavy z torzní tuhosti prodloužené lodi se mi nepotvrdily, i ve velkých vlnách a válcích Otavy držela výborně.

Gumotex Palava: detail nové paluby, foto Šťovík

 

Na divokou vodu ne!

Nezměnila se koncepce lodi bez vylévání. Jestli je to dobře nebo ne musí posoudit každý vodák sám podle toho, na co loď chce používat. Pro turistiku může být výhodou, že vnitřek lodi lze eventuálně udržet v suchu, na divoké vodě to Palavu spíše znevýhodňuje. Pro použití na divoké vodě (tedy ve vlnách) určitě nepřispívá proměna přední a zadní paluby u nového modelu. Dosud byly paluby nafukovací, původně (a dlouho) dokonce s nostalgickým špuntem ze starých matrací. Nyní byly nahrazeny prostou jednovrstvou gumotextilií, stejně jako u sesterského modelu Baraka – jenže ten má špičky výrazně vyšší a je samovylévací. Při použití na divočejší vodě tak nízká příď nové Palavy 400 nekompromisně krájí hřebeny vln a ani nemusí být moc velké. Po hladkém materiálu pak voda proteče bez jakéhokoli odporu dovnitř lodi. Jednovrstvá paluba dokonce pod tíhou vody vytváří malé korýtko, aby ani kapka nepřišla nazmar.

Protože četnost vylévání se tím zvyšuje, velmi rychle mi začala lézt na nervy absence obvodové šňůry, která se u lodí na divokou vodu stala samozřejmostí. U Pálavy 400 zůstaly šňůry jen na segmentu kolem přídě a ve stejném rozsahu kolem zádi. Tím se stěžuje oblíbené vylévání tzv. z vody, zkrácené šňůry stačí ještě tak háčkovi, ale pro kormidelníka je jejich délka naprosto neefektivní. Nejde ale jen o vylévání z vody, plnou loď prostě není za co chytit a otočit na bok, ani při konzervativním vylévání ze břehu. Loď je hladká a za mokra navíc i kluzká. Vylití se tak stává fyzicky náročným úkonem. Že i s plnou lodí vody se dá ještě docela slušně manévrovat je pak už jen slabou útěchou.

Vyzkoušení na divoké vodě tedy potvrdilo, že Palava ukročila ještě více k turistice a opouští divoké vody.

Gumotex Palava: detail přídě s novým chytem, foto Šťovík

 

Výbava

Uživatelsky je Palava 400 celkem vstřícná. Polohu sedaček je možné měnit v rozmezí deseti centimetrů k přídi i k zádi. Namísto provazování šňůrou jsou přidělané operativnějšími šrouby a sedací strana poskytuje komfortní protiskluzovou a vyměkčenou pěnovou vrstvu. Uprostřed lodi jsou připravené i otvory pro třetí, střední sedačku, ta však není součástí lodi. Odhlédneme-li od nefunkčnosti paluby coby vlnolamu, musíme z hlediska turistiky a transportu materiálu přiznat konstruktérům určitou vynalézavost. Paluby jsou shora osazeny kříženým gumicukem, umožňujícím připevnění nákladu (vpředu i vzadu). Fotokufr, který jsem na přední palubě vozil, působil jako vlnolam velmi efektivně a podobně účelný by nepochybně bylo např. i malé dětské nafukovací kolo.

Opět po vzoru Baraky přibyly na oba konce lodi koníčkovací šňůry. Jsou průvlečné skrz palubu tak, aby byly kdykoli snadno po ruce, ale zároveň neplandaly kolem lodi.

Z vnitřní výbavy lodi, kromě zmíněných gumových držáků na palubách a koníčkovacích šňůr, nabízí Palava 400 jen oblíbená úchytná oka na vnitřních stranách bortů, ovšem pouze vzadu za kormidelníkem, který na ně běžně nedosáhne. Otázkou, proč chybí jinak obvyklé gumičky s knoflíkem na skutečné upevnění nákladu, se zřejmě bude u řeky zabývat nejeden vodák. A jestliže jsme pochválili turistický potenciál kanoe, která má pohodlné sedačky, lze ji udržet v suchu a nabízí více vnitřního prostoru pro bagáž, musím se pozastavit nad absencí možnosti pohodlného a funkčního uchycení bagáže v přední a ve střední části lodi. Dosud bylo možné lodní pytle cvaknout přinejmenším k obvodovým šňůrám, aby náklad aspoň neuplaval, ale jak již bylo řečeno, nový model o tyto šňůry z nepochopitelného důvodu přišel.

 

Všechny výše zmíněné nedostatky samozřejmě mají nějaké řešení:

1)Pod zplihlou palubu je možné umístit lodní pytel a tím ji vyfutrovat až do oblouku. Tím však zvýšíme zatížení přídě a přínos takového opatření ve vlnách je tedy diskutabilní.

2)Náklad je teoreticky možné upevnit k úchytům střední sedačky, ale do děr se nedá cvaknout standardní karabina o přezkách lodních pytlů ani nemluvě. Je tedy nezbytná předchozí příprava, kdy si uživatel do otvorů pro šrouby naváže očka z tenčí šňůry nebo použije malé karabinky.

I když tedy všechny zjištěné nedostatky mají nějaké řešení, jedná se vždycky o improvizaci vyžadující předchozí přípravu a materiál navíc.

Jako příslušenství se dodává vodotěsný transportní vak principu lodního pytle se zádovými popruhy, houbička v síťce, stahovací transportní popruh, lepicí sada v pěkné pevné krabičce a samozřejmě kolenní kurty, k nimž není moc co dodat, snad jen že se upevňují na šrouby od sedaček.

Gumotex Palava, foto Šťovík

 

Hodnocení

Na celé lodi je znát odklon od divoké vody. Osobně považuji Palavu 400 za ideální loď na méně peřejnaté řeky s obtížností WWI s tím, že v případě nutnosti či nouze si poradí i s úseky až o dva stupně obtížnějšími.

Nová Palava 400 na záběry pádlem reaguje, jako každá nafukovací loď trochu liknavě, ale spolehlivě. V náklonech drží znamenitě, v torzní pevnosti se prodloužení neprojevilo. Ve srovnání s předchozím modelem je loď obratnější a rychlejší. Více se zalévá, hůř se vylévá. Zvýšil se pasivní komfort (sedačky, kurty, hmotnost) a naopak se snížil komfort praktický (konstrukce palub, absence obvodové šňůry, potíže s uchycením nákladu). Potenciál možností inovace Palavy tak podle mého názoru firma Gumotex rozhodně nevyužila beze zbytku, a tak se v následujících letech jistě můžeme těšit na další vývoj a vylepšení. Mnohé se změnilo, mnohé se zlepšilo, ale prostoru k vylepšení zde zůstává stále ještě dost.


O novou Palavu můžete právě teď soutěžit na HYDRU.


07.06.2013, Jan Šťovíček