Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Nafukovací kánoe Gumotex Scout

Nafukovací kánoe Gumotex Scout

Nafukovací kánoe Scout svým názvem a trochu i tvarem evokuje „indiánské“ kánoe prvorepublikových trampů. Nenechme se však mýlit. Scout je loď bezesporu revoluční a myslím, že mezi nafukovacími loděmi snad nemá obdoby. V rámci testu se ale nevyhýbáme srovnání s nejbližšími příbuznými, kterými jsou stará dobrá Palava a Baraka. Scout má totiž z každé něco, a ještě mnohem, mnohem víc.



Údaje výrobce:
Nafukovací trojmístná samovylévací kánoe
Příslušenství: kolenní popruhy, kovové vzpěry, šrouby s maticemi + šrouby do výztuhy s imbusovým klíčem (v pytlíku), houbička (v pytlíku), koníčkovací šňůry na přídi a na zádi, obal
Rozměry: délka 445 cm, šířka 95 cm
Hmotnost: 25 kg
Infocena: 26 990 Kč
Dodává: Gumotex

Kánoi Scout jsme testovali ve dvojici i v singlu na Sázavě pod Týncem za vysokého vodního stavu, na Otavě z Čeňkárny za lehce nižšího stavu a na Vydře s nízkou vodou. Měli jsme tak možnost vyzkoušet jak manévrovatelnost lodě, tak stabilitu a poznat její vlastnosti na vodě divoké i klidné.

Scout je prostorná třímístná kánoe s ostrou špicí, plochým hranatým dnem, vylévacím rukávem, kolenními popruhy a mnoha různými doplňky, jako jsou koníčkovací šňůry, houbička a různé úchyty. Sedačky se do lodi instalují snadno pomocí šroubů a plastových matek. Zároveň se do stejných šroubů fixují i kolenní kurty, což je řešení elegantní, rychlé, jednoduché a nadmíru pevné. Pomocí jiného šroubu se ještě připevňuje sedačka ke kovové výztuze tvaru obráceného písmene T, která se zasouvá do popruhových ok ve dně lodi. Budoucí hrdé majitele kánoe Scout upozorňuju na to, že složit tuto loď vyžaduje trochu zručnosti a složit ji správně trochu cviku. Každá ze tří sedaček je jiná. Nejmenší je zadní, přední je větší než zadní, ale menší než střední... Jistě to ale na poněkolikáté metodou pokus – omyl také zvládnete, dokonce i když si důkladně neprostudujete přiložený manuál. Před instalací je prostě potřeba si rozvrhnout, kam která sedačka patří. Z jedné strany jsou sedačky vyměkčené – to je sedací část. Z druhé strany povrch sedačky připomíná protiskluzovou úpravu, používanou u starších modelů palav, a proto někteří (včetně autora) napoprvé instalují sedačku špatnou stranou nahoru. To je však špatně, protože pak ze sedačky čouhá středový šroub, připevněný ke vzpěře “T-bone”. Při správné instalaci sedačky (měkkou stranou nahoru) je upevňovací šroub řádně a dokonale zapuštěn. Dalším kamenem úrazu jsou kolenní popruhy, které neznalý vodák obvykle zapomene přišroubovat k sedačce.

Aby variant sestavení a zdrojů možných omylů nebylo málo, existují ještě dvě možnosti jak sedačky správně přišroubovat k lodi. Náš test na reprezentativním vzorku vodáků ukázal, že většina uživatelů (neovlivněných návodem k použití) upevní sedačky k úchytům v lodi tak, že je jednoduše shora přiloží a přišroubuje. Málokoho bez pečlivého prostudování obrázků v návodu napadne přiložit sedačku k upínacím očkům zespodu. I tato varianta je ale možná, a navíc přináší malý bonus navíc: díky vzpěrám “T-bones” se tím zvýší předpětí dna, které se tak o 1 – 2 cm více vyboulí a zakulatí. To by mělo mít i nezanedbatelný vliv na jízdní vlastnosti – především na stablitu a rychlost lodi.

Kánoe Scout je složena dnes už klasickým způsobem ze tří samostatných částí – každý bok má svůj ventil a dno s přepouštěcím ventilem též. Loď je osazena novými ventily Gumotex, které prakticky nespolupracují se staršími nástavci ručních pump. Jako ventily však fungují výborně, uzavírají a otvírají se pouhým stiskem. V přídi a v zádi jsou popruhová oka na upevnění čehokoli, zejména pumpy, ale pouze jedna řada ok je vybavena i gumovými příchytkami. Do nich jsou smotány i koníčkovací šňůry na přídi a na zádi. Po prvním použití se ale neustále rozvazují, zřejmě vlivem nedůsledného smotání, a překážejí.

Tolik technický popis a nyní k plavbě:
Ve chvíli, kdy se konečně podaří loď za a) sestavit a za b) nafouknout, máme vyhráno. Když se kánoe Scout dostane na vodu, nepřestane vás udivovat a překvapovat. Prvním dojmem po nasednutí do lodi je prostor. Konstrukce boků tentokrát není válcová, ale profilovaná, čímž vznikly stěny vysoké a přitom úzké, což je proti Palavě i Barace obrovský pokrok. Pro zakleknutí tak Scout nabízí podobný komfort jako pevné lodě, tedy prostor u nafukovaček dosud nebývalý. Výrazně se tím zvyšuje ovladatelnost i stabilita lodi, která je sama o sobě značná díky hranatému průřezu lodi. Další inovací je relativně ostrá příď, která vodu řeže, namísto aby se jí prodírala. Na klidné vodě to znamená podstatně vyšší rychlost.

Na svou délku je loď překvapivě obratná, výborně reaguje na náklony. Hranaté dno ovšem začátečníkům i lecos odpustí. Tvar dna, jak je uvedeno výše, je však možné  trochu ovlivnit způsobenm sestavení lodi. Zajímalo nás proto, jak se to projeví na jízdních vlastnostech.V praxi se ale ukázalo, že se vliv tvaru dna může projevit jen tehdy, pokud kánoe není příliš zatížená. Určitá změna (snížení) stability a zvýšení rychlosti v přímém směru při větším “našponování” dna je pozorovatelná jen jede-li v lodi lehká posádka bez bagáže. Dvojice stokilových chlapíků nebo rodina s nákladem na týden rozdíl asi nerozpozná.

Pravdou je, že Scout zůstává velmi obratnou lodí do peřejí, balvanitých koryt a díky samovylévání i na toky vodnaté. Prudké obraty na malém prostoru, jako najíždění do vracáků, nebo naopak do proudu vyžadují zkušenost i značnou sílu a loď podstatně lépe zareaguje na obraty na „vylehávací“, než na „zametací“ stranu. Délka lodi totiž umožňuje Scoutovi vynikající držení stopy. Při vylehnutí na pádlo si vodák dovolí přece jen větší náklon, na který Scout ochotně reguje – kovové výztuhy pod sedačkou mu dodávají nečekanou torzní tuhost a při použití všech tří sedaček (a výztuh) téměř zabraňují i prolamování dna dovnitř člunu.

Scout je perfektně vymyšlená loď pro sport i rekreaci, najde si své místo na rybníku i na prázdninové plavbě s dětmi po nenáročné řece. Loď je stabilní, a přesto dobře ovladatelná. Vylévací rukáv pak katapultuje Scouta i do kategorie sportovních lodí. Nevýhodou kánoe Scout je příliš mnoho komponentů a obal, který nejde stoprocentně zavřít. Je tak otázkou času, kdy se vytrousí téčkové výztuhy, pytlík s příslušenstvím nebo se zašantročí malý imbusový klíč. To ale závisí na uživateli. Co vodák nemůže ovlivnit, je nepřesnost mezi úchytem vzpěry ve dně lodi a polohou vzpěry zamontované v sedačce. Zatímco zadní vzpěra pasuje do úchytů dokonale, přední je poněkud excentrická a pomalu se vyviklává. Řešením, byť ne stoprocentním, je upevnění sedačky částečně mimo upínací pruh na boku lodi, tak, aby se její střed dostal co nejpřesněji nad popruhová oka na dně. Dalším nemilým překvapením bylo, že během testu z trubkové vzpěry vypadla plastová záslepka, která chrání loď před protržením o vzpěru. Záslepka se našla a zabouchali jsme ji zpět, ale stávat by se to nemělo. Kladně naopak hodnotím absenci kovových oček po obvodu lodi a vůbec všeho, co rozdírá ruce při pádlování.

Testovali jsme pouze verzi s maximální výbavou, zjednodušenou verzi Scout Economy jsme nezkoušeli. Je určena pro uživatele s menšími nároky na vybavenost lodi a její výkon. Cena Scout Economy je 19 900 Kč.

Vraťme se k testovanému Scoutu. Při jízdě na řece působí Scout mezi ostatními nafukovačkami až aristokraticky. Loď, která je na břehu zatím terčem posměchu jako „tank“, „parník“nebo „matylda“, se na vodě stává nedostižným dravcem, jehož posádka ční nad ostatní „matračkáře“ jako Guliver mezi Liliputy. Kánoe Scout je svými vlastnostmi velmi blízko pevným lodím – a navíc se umí vylévat. Je tedy o něco víc než jen praktickou skladnou náhražkou opravdové kánoe.

© Svět outdooru, květen 2010, text Jan Šťovíček, foto Jan Šťovíček a Honz Novotný

 

 

Placené odkazy k tomuto článku:
Novinka nafukovací kánoe Scout v prodeji na e-shopu www.nafukovacilode.cz
Vyberte si z kompletní nabídky nafukovacích lodí a příslušenství na e-shopu GUMOTEX.

BOATPARK - široký výběr nafukovacích lodí od firem Gumotex, Incept, Sevylor, Zodiac a Honda.
Autorizovaný servis nafukovacích lodí všech značek, velkoobchodní a maloobchodní prodej.

VODÁK sport - Váš spolehlivý prodejce lodí Gumotex - VODÁK sport - Autorizovaný servis Gumotex
Testujte, pujčujte, kupujte - lodě Gumotex v prodejnách VODÁK sport a vyhrajte auto!


08.06.2010, Jan Šťovíček