Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Test nafukovacího seakajaku Gumotex Seawave

Test nafukovacího seakajaku Gumotex Seawave

Gumotex opět rozšířil flotilu svých nafukovacích lodí o model, z kterého mám já osobně velmi dobrý pocit. Jedná se o značně variabilní kajak Seawave, vytvořený na podobné platformě jako starší typ Solar.



Materiál: Nitrilon

Hmotnost: 17,5 kg

Délka: 455 cm

Šířka: 80 cm

Výtlak: 250 kg

Počet míst: podle provedení 1,2,3

Rozměr při sbalení: 68 × 43 × 30 cm

Infocena: 19 959 Kč

Dodává: Gumotex

Více info na www.nafukovacilode.cz

Stejně jako on má symetrický tvar, možnost použít flosnu (malý kýl) a proměnný počet nafukovacích sedaček od jedné do tří. Zatímco Solar však nepřekročil hranice ryze rekreačního, spíše univerzálního plavidla pro vodní plochy a mírně proudící toky, Seawave udělal obrovský krok směrem k plnohodnotnému mořskému kajaku s obrovským sportovním i turistickým potenciálem.

Promyšlená konstrukce

Vlastní trup lodi přitom nepřináší celkem nic nového ani převratného. To, co dělá ze Seawave nejpozoruhodnější loď poslední doby, je až příslušenství. Na trupu se nalézá perfektně promyšlený systém prvků, které umožňují jednoduchou montáž kovových vzpěr pro uchycení nepromokavé textilní paluby. Pokud bych měl Seawave charakterizovat jedním slovem, byla by to právě promyšlenost, či přesněji technická promyšlenost.

Šprajda je pro pohodlí důležitá

Šprajda je pro pohodlí důležitá

Zatímco v otevřeném provedení, tedy bez vzpěr a paluby, může být Seawave až trojmístný, s palubou nabízí variantu singl nebo debl. Paluby se vyrábějí ve dvou zcela samostatných provedeních, které se liší jak umístěním vzpěr, tak pochopitelně umístěním otvoru pro jezdce. Toto radikálně segregační řešení umožnilo konstruktérům bezezbytku využít možnosti tak, aby užitná hodnota lodi nebyla snižována kompromisy mezi nároky singlu a deblu.

Detail palubyDetail paluby

Detail vylévacího otvoruDetail vylévacího otvoru

Dvoumístná konfuguraceDvoumístná konfugurace

Jednoduchá stavba

Přes zdánlivou složitost konstrukce je kompletace plavidla jednoduchá, téměř intuitivní. Vzpěry jsou označeny znaky, odpovídajícími znakům na úchytech přímo na tělese lodi a pro případ nejasností je možné na stránkách výrobce zhlédnout krátké instruktážní video.

S potěšením musím konstatovat, že paluba je opravdu promyšlená, a to do důsledku. Paluba, natažená na kostře z kovových úchytů, se dopíná od přídě k zádi, kam přesně padne a fixuje se suchými zipy. Jejich životnost pochopitelně zatím nebylo možno objektivně zhodnotit, ale dosavadní pevnost v tahu je více než dostatečná –místy bych naopak ocenil, kdyby paluba nebyla připevněna zase tak důkladně.

Půdorys kajaku SeawavePůdorys kajaku Seawave

Seawave dobře drží směrSeawave dobře drží směr

Že je konstrukce promyšlena do detailu také dobře demonstrují malé otvory po obvodu paluby pro odvádění nacákané vody (a té bylo překvapivé množství), stejně jako vylévací otvor v zádi. Nacamranou vodu tak jde snadno vylít bez nutnosti odpínat palubu, jak tomu bývalo například u kryté Palavy. Proti průniku vody zvenčí je otvor zajištěn kartou z měkkého plastu, která funguje jako šoupátko. Škoda, že futrálek na zasouvání není trochu větší, aby se v případě ztráty nebo zničení dal otvor nouzově zacpat (například) běžnou telefonní či bankovní kartou...

Půdorys kajaku SeawavePůdorys kajaku Seawave

Plavební vlastnosti

Plavební vlastnosti kajaku v dodaném provedení (debl) jsem zhodnotil jako velmi dobré. Odhlédneme-li od chabé a špatně držící špricdeky (nebyla součástí dodaného setu), bylo sezení pohodlné. Na nafukovací loď je překvapivě rychlá, stabilní a díky ploutvičce dobře drží směr. Podstatně horší je to ale s manévrováním, to je zejména v deblu opravdová dřina a vlastně nevím, proč nebyl Seawave vybaven i směrovým kormidlem. Znamenalo by to sice změnu v konstrukci zádě a nějaké další úpravy, ale při schopnostech, jaké konstruktéři Gumotexu při vývoji tohoto typu prokázali, nevěřím, že by to pro ně byl zásadnější problém.


13.06.2014, Jan Šťovíček