Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Benzínový vařič Primus OmniFuel

Při expedicích do odlehlých krajin je vhodné mít po ruce vařič umožňující spalování paliva, které je v daném místě dostupné. Pokud se navíc pohybujeme v oblastech vysoké nadmořské výšky a s teplotou hluboko pod bodem mrazu, měl by být i dostatečně výkonný. Z výrobní řady Expedition pochází testovaný vařič Primus OmniFuel a dle jeho zařazení by výše zmíněné požadavky měl splňovat. My jsme vařič používali téměř denně po dobu tří měsíců na Novém Zélandu a při několika výletech do Alp. Více již v následujících řádcích.




Údaje výrobce:
Rozměry: 140 x 85 x 70 mm
Hmotnost: 441 g (s palivovou pumpou), 339 g (bez)
Výkon: 3000 W
Uvaření 1 L vody: 3 min (+40 s předehřívání)
Pro osoby: 1-4
Určení: expediční
Infocena: 3650 Kč
Distributor: Salewa Czech

Při expedicích do odlehlých krajin je vhodné mít po ruce vařič umožňující spalování paliva, které je v daném místě dostupné. Pokud se navíc pohybujeme v oblastech vysoké nadmořské výšky a s teplotou hluboko pod bodem mrazu, měl by být i dostatečně výkonný. Z výrobní řady Expedition pochází testovaný vařič Primus OmniFuel a dle jeho zařazení by výše zmíněné požadavky měl splňovat. My jsme vařič používali téměř denně po dobu tří měsíců na Novém Zélandu a při několika výletech do Alp. Více již v následujících řádcích.

Obsah balení se skládá ze samotného vařiče, tlakové pumpy, montážního klíče, drátku na čištění, těsnícího tmelu v tubě, tří druhů trysek, hliníkového závětří, kulaté podložky pod vařič (pro použití na měkkém povrchu a sněhu, aby se vařič nepropadal) a praktického látkového obalu. Vařič celkově působí robustním dojmem. Hmotnost samozřejmě odpovídá robustnímu provedení ale nevybočuje z průměru takovýchto typů vařičů. Samotný vařič má tři podpěry nádoby, které zároveň slouží jako opěry vařiče o zem. Díky širokému rozevření je vařič dobře stabilní i s těžkou nádobou. Pro zlepšení skladnosti jsou podpěry posuvné a díky tomu jdou složit k sobě na jednu stranu. Mezi podpěrami je válcové kovové tělo uvnitř kterého je uložen hořák klasické otevřené konstrukce.

Hořák není vybaven často používanou zplynovací trubičkou, ale je využita větší hmota těla hořáku, které po zahřátí zplynovává palivo před vstupem do trysky. Ve spodní části tohoto hořáku je materiál ze skelných vláken, který při startování vařiče nasaje palivo a po zapálení slouží při předehřívání tělesa hořáku. Zplynované palivo je pak tlakem rozprašováno skrz trysku a aby nehořelo živelně tak je rozptýleno a usměrněno o vnitřní kužel. K transportu paliva od pumpy k ventilu slouží tlaková hadička chráněná před mechanickým poškozením kovovým opletem. V tomto spojení je umístěný filtr mechanických nečistot.

Ovládání vařiče je pomocí dvou ventilů. Jeden sloužící v podstatě jako on/off pro přívod paliva. Tělo ventilu je kovové a je pevně spojeno s palivovou hadičkou. Tento ventil je u tlakovací pumpičky nebo plynové kartuše a pro regulaci výkonu hořáku je zde regulační ventil v bočním napojení palivové hadičky na tělo hořáku. Díky tomu je umístěn mimo samotné tělo vařiče s hořákem a je snadno ovladatelný i když je vařič v chodu.

Jak bývá častým neduhem vařičů s otevřeným hořákem na kapalná paliva není regulace zcela jemná v celém výkonovém rozsahu. Uvítal bych jemnější regulaci plamene při potřebě nízké výhřevnosti, což jsem nakonec řešil tím, že jsem obyčejnou lžíci umístil tak, aby svojí vahou uzavírala přívod paliva.

Samotná palivová pumpa je také v kovovém provedení, což je u vařiče expedičního charakteru potěšitelné vzhledem k odolnosti a dlouhé životnosti. Díky tomu, že je u pumpičky navíc zpětný ventil tak pokud necháte tlak v nádobě a odpojíte hadičku, tak vám palivo nebude vytékat (jen pár kapek, při odšroubování ventilu) což je příjemné, protože tlakovat nádobu když v ní je půlka paliva chvilku trvá. My jsme nechávali pumpu připojenou na hadičku pořád a pumpu v nádobě. (cestovali jsme povětšinu autem, tak nás skladnost netrápila). Ještě jedna praktická drobnost. Pokud užíváme klasický typ ešusu, tzn. s bočním držátkem, uvítal bych závětří v těchto místech snížené.

Vařič můžeme připojit na propan-butanovou kartuši se standardním závitem (EN417). Použití plynu využíváme čistého a méně hlučného způsobu. Doba varu (při podmínkách teplota okolí 2 °C, vody 10 °C, rychlost větru 2 m/s) se pohybovala okolo 5:40 min. V porovnání s pouze plynovým vařičem se však tento způsob vyznačuje vzhledem k otevřenému kalíškovému hořáku horší regulací plamene a také horší efektivitou.

Dalším palivem, které jsme při užívání používali byl benzín (technický, natural 91 a natural 95). Z hlediska výkonnosti (tj. doby varu) není mezi těmito palivy prakticky žádný pozorovatelný rozdíl. U technického benzínu je díky tomu, že neobsahuje aditiva jako automobilové benzíny patrná výrazně menší náročnost na čištění. Při použití naturalu bylo třeba čistit trysku cca jednou za tři týdny při každodenním používání. Doba varu se (při podmínkách stejných jako u propan-butanu) pohybovala okolo 4:05 min. Čím bude čistější benzín, tím bude vznikat méně sazí, udržíte čistější vařič i nádobí a nebudete muset tak často čistit trysku. Nejvíce jsme vzhledem k dostupnosti a ceně užívali 91 oktanový bezolovnatý benzín.

Další zkušenosti z provozu:

Předehřívání při provozu na kalpná paliva stejná u jiných vařičů. Natlakuje se palivová láhev, otevře se ventil u talkové pumpy. Ventil u vařiče se otevře cca na dvě vteřiny (dle výrobce) a v zimě nebo silném větru cca 4 vteřiny. Já to dělal odhadem podle aktuálních podmínek, je lepší vždycky malinko více než méně. Jenom se musí dávat pozor aby jste vzhledem k hořlavosti paliva něco nezapálili, protože při zbytečně velkém množství paliva na předehřívání šlehají z vařiče vysoké plameny.

Čištění trysky. Plynová tryska se zpravidla neucpává a za dobu testování ji nebylo nutné čistit z důvodu nutného zanesení. Pokud se spaluje benzín, obzvláště automobilový či méně kvalitní, je třeba ji jednou za čas a nejlépe pravidelně a preventivně vyčistit. Trysku je třeba vyšroubovat a vyčistit drátkem. V praxi se mi osvědčil i způsob vymytí vodou, konkrétně jsem to čistil tak, že jsem si vzal vodu do pusy a profouknul. Je to nejlepší a nejdéle to vydrží čisté, drátkem to není úplně ono.

Vařič Primus OmniFuel je vhodný na dlouhé pobyty, do hor, dlouhodobé cestování a podobně. Já jsem ho testoval tři měsíce na Novém Zélandu, kde, až na pár výjimek, vařil každý den velkou večeři pro čtyři lidi a ráno litr čaje. Palivová nádoba o objemu 0,6 litru nám běžně vydržela na čtyři dny. Na podobné akce se vařič ukázal jako ideální bez výraznějších mínusů vyjma výše zmíněné horší regulace plamene při nízkém výkonu. V horách se pak vzhledem k relativně vyšší hmotnosti, která je ovšem u benzínových vařičů běžná, osvědčil zejména při delším pobytu na jednom místě.

© Svět outdooru, test leden 2010, text i foto Pavel Bukovjan

 

 

Placené odkazy k tomuto článku:
Obchod-outdoor – zástupce tradičních outdoorových značek: Fjallraven, Hanwag, Primus
Primus – švédský výrobce kvalitních vařičů, nádobí, outdoorových i campingových potřeb
Vařiče, stany, spacáky, karimatky, batohy, lyže a další outdoorové vybavení na www.Makalu.cz
To vše nakoupíte za skvělé ceny u expertů na outdoor!
Placené odkazy k tomuto článku:
Zde může být váš odkaz! Napište nám.

28.01.2010, Redakce


Diskuse


Martin
Martin
Mohu jen potvrdit v článku uváděné zkušenosti, dobře mi slouží už tři roky, byl se mnou na Ukrajině i v Rumusku, na dovolené vařil pro čtyřčlennou rodinu a vše k naprosté spokojenosti.
28. 01. 2010, 20:08:00
groula
groula
já osobně mám od MSR whisperlite International a s omnifuelem jsem měl možnost několikrát pracovat a nutno podotknout, že je škoda, že ani jeden neni dotaženej k dokonalosti. Kupříkladu MSR má nesmyslně tlakovací pumpu a ceou tu část co se našroubuje do láhve s benzínem s plastu. Díky čemuž v rukách nemyslících kamarádů došlo k vytržení pumpovací části s těla pumpy i s uchycením. Opravit se to nedá, ale naštěstí to moc nevadí, při pumpování se prostě drží pumpa uvnitř a funguje to :-( Omnifuel má zase v horní části takovej ten distribuující trojzubec, nebo jak to definovat a ten je rozhodně třeba neztratit, jak se kamarádum povedlo. Protože bez něj vařič prostě nefunguje. Je to jako kdyby ste se snažili zapálit proud zplxnovanýho benzínu řinoucího se z injekční stříkačky. Nato, že je tenhle bazmek natolik důležitá součást vařiče moc dobře v tom těle nedrží. Navíc jako náhradu poslala dodavatel úplně jinak vypadající kus a zapálit vařič je neuvěřitelná pruda. MSR zase nemá inteligentní regulaci plamene, takže vařič buď hoří, hoří hodně, nebo nehoří :-) Omnifuel nemá v trysce zastrčenou samočistící trysku, tudíž je třeba pro vyčištění vařič rozebírat. Můj MSR sem za deset let používání rozebíral jednou a to proto, že sem do něj nalil benál ze sekačky i s olejem :-) samočistící tryska funguje tak, že se s vařičem po dovaření zatřese a usazeniny se samy odstraněj. Atd., Atd., prostě ani jeden neni dotaženej k dokonalosti, což je převeliká škoda. groula
03. 02. 2010, 09:26:00
laďa
laďa
mám stejný, nepoužívám ho /zpohodlněl jsem/, ale byl jsem s ním spokojený - plastová pumpa chce holt slušné zacházení, je lehká a docela robustní, vařič má předehřívání paliva trubičkou v hořáku, což mi přijde jako dost dobré řešení - rychle startuje a bezvadně hoří, regulace je celkem mizerná, ale já jsem vařič brával hlavně v zimě a to mě zajímalo, jak rychle uvaří čaj ze sněhu a na to stačí dvě polohy zapnuto - vypnuto :-)), nějaké vyvařování se stejně většinou nekonalo, za mě tedy spokojenost
04. 02. 2010, 17:38:00
BUKY
BUKY
S tím "distribující trojzubec" máš pravdu, bez něj to nehoří. jako sám nevypadne, to se mi nestalo. Spíš aby ho člověk někam nepoložil při čištění.
07. 02. 2010, 12:52:00
Morv
Morv
S tim Whisperlitem mam podobnou zkusenost, ale obtiznou regulaci slo doresit jednoduse - neplnit palivovou flaskou celou. Pak se to snazilo fungovat jak svarecka, ale pokud bylo v palivove lahvi prubezne misto 0.5l jen 0.1l paliva, tak to cele horelo mnohem rozumneji a dalo se na tom uz i varit, ne jen co nejrychleji ohrivat vodu. Jen pak clovek musel ssebou tahat puvodni flasku s palivem, ze ktere to doleval.
13. 03. 2010, 19:50:00
Uzlix
Uzlix
Mam uplne nove omnifuel a vyrobce zrejme vyslysel uzivatele. Zmineny trojzubec je pridelany ke zbytku varice dratkem, takze nelze ztratit.
18. 06. 2010, 15:52:00
Plameňák
Plameňák
Mám takový dilema a potřeboval bych poradit. Rozhoduju se mezi Primus OmniFuel a Markill Phoenix. Je tam sice více než 1000 Kč rozdíl v ceně, ale mě zajímá který je opravdu lepší bez toho kolik který stojí. Budu ho používat při cestování na motorce, takže váhový rozdíl je pro mě nepodstatný. Pro mě jsou důležitá funkčnost, kvalita zpracování a hlavně výdrž. Předem děkuji za odpověď
25. 11. 2010, 12:58:00
Tomky
Tomky
Jednoducha odpoved:Primus OmniFuel- ma lepsiregulaci plamene primo u horaku, lze uplne rozebrat a procistit, lepsi pumpa Phoenix- nelze rozumne regulovat, tezsi cisteni.
25. 11. 2010, 22:15:00
lukskoll
lukskoll
markill-co se týče regulace,mám kopii phoenixe a reguluji z plného plamene tak,že stáhnu na doraz a kdyz se plamen zklidní nakolik chci(cca.3s,takže nic nepřeteče),zase trochu pustím a vařič může probublávat jídlo,jak dlouho chci,takže reguluji ne z plného na menší,ale z minimálního na větší.Ale mám problém,vařič mi hoří nějak více na jedné straně,nevím jestli moc netlakuju,nebo málo,u plynu,pokud není uplně plná kartuše,tak hoří dobře,stejně tak u benzínu,když plamen ztlumím,tak vypadá,že hoří dobře,ale když dám naplno,tak hoří víc z jedné strany(a propálil mi zavětří z alobalu).
26. 12. 2010, 21:23:00
Vlastimil Mrzena
Vlastimil Mrzena

Zdravim máme tento vařič který je tady probírán..a chtěl bych se zeptat zda jste se setkali z  deformaci vnitřní časti tato část má zlatou barvu( nevím jak to nazvat proto to tak popisuji) a zda je to normálni..mě to moc normální nepříjde jelikož pak tam nedrží ten trojzubec a má vůli..hledal jsem informace ale žádné jsem nenašel..máme v plánu ho zkusit vyreklamovat jelikož je ještě v záruce..

15. 07. 2017, 00:24:55
Neplatny udaj
Neplatny udaj

Tenhle varic mam uz minimalne pet let a nedam na nej dopustit. Misto toho trojzubce jsem koupil nastavec ktery vypada jako plynovy horak a ten odstrani nejvetsi nedostatky. Plamen se s nim da perfektne regulovat a neskutecnym zpusobem se snizi hluk ktery varic vydava. Chteji za to sice dost penez, ale ten rozdil je neskutecny.

https://www.shapeways.com/product/2D4XZS5RD/berniedawg-omnidawg-for-primus-omnifuel-stove

https://youtu.be/Jl9UWdp7OHc?t=3m17s

24. 07. 2017, 13:44:00

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze